Lektor på læreruddannelsen ved professionshøjskolen UCN i Aalborg Mette Sofie Kirkedal Jensen har indstillet Lonnie Tiedemann og Tilde Maargaard til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:
“Bachelorprojektet tager udgangspunkt i eksisterende viden om børn og unges læsning, læselyst, læsemotivation og læsningens drivkræfter og kobler det med fællesskabende didaktikker. Gennem projektet tager de livtag med etablerede teorier og udvikler begrebet læseglæde som det fælles tredje i undervisningen. Hertil kommer deres model ”læsningens flamme”, som kan overføres som en didaktisk model på tværs af fag, hvor målet er fordybelse, motivation og elevinddragelse. Det er praksisnært – og med elevens reelle møde med litteraturen i fokus.”
Projektet undersøger, hvordan man som dansklærer kan fremme elevernes litteraturglæde på mellemtrinnet gennem fællesskabende didaktikker, der tager afsæt i elevernes egne bogvalg og læsningens drivkræfter. På baggrund af undersøgelsens resultater præsenteres modellen Litteraturglædens flammer, hvor litteraturglæden udgør kernen. Omkring kernen findes de elementer, der skaber forudsætninger for, at glæden kan blomstre: selvbestemmelse, læsningens drivkræfter, elevernes bogvalg og fællesskabende didaktikker.
Hent projektet her:
Bachelor: Fællesskabende didaktikker kan fremme elevernes litteraturglæde
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.