Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Læselyst

Bachelor: Fællesskabende didaktikker kan fremme elevernes litteraturglæde

Lonnie Tiedemann og Tilde Maagaard er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt, der undersøger, hvordan man som dansklærer kan fremme elevernes litteraturglæde på mellemtrinnet med fællesskabende didaktikker som ramme.

Portræt af Lonnie Tidemann og Tilde Maagaard

Foto: Privat
Anna Essendrop Bach
Anna Essendrop Bach Studentermedarbejder, debat
Start debatten
1. juli 2025, kl. 16:12
Start debatten

Lektor på læreruddannelsen ved professionshøjskolen UCN i Aalborg Mette Sofie Kirkedal Jensen har indstillet Lonnie Tiedemann og Tilde Maargaard til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

“Bachelorprojektet tager udgangspunkt i eksisterende viden om børn og unges læsning, læselyst, læsemotivation og læsningens drivkræfter og kobler det med fællesskabende didaktikker. Gennem projektet tager de livtag med etablerede teorier og udvikler begrebet læseglæde som det fælles tredje i undervisningen. Hertil kommer deres model ”læsningens flamme”, som kan overføres som en didaktisk model på tværs af fag, hvor målet er fordybelse, motivation og elevinddragelse. Det er praksisnært – og med elevens reelle møde med litteraturen i fokus.”

Projektet undersøger, hvordan man som dansklærer kan fremme elevernes litteraturglæde på mellemtrinnet gennem fællesskabende didaktikker, der tager afsæt i elevernes egne bogvalg og læsningens drivkræfter. På baggrund af undersøgelsens resultater præsenteres modellen Litteraturglædens flammer, hvor litteraturglæden udgør kernen. Omkring kernen findes de elementer, der skaber forudsætninger for, at glæden kan blomstre: selvbestemmelse, læsningens drivkræfter, elevernes bogvalg og fællesskabende didaktikker.

Hent projektet her:

Litteraturglæde

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere – lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Bachelor: Fællesskabende didaktikker kan fremme elevernes litteraturglæde

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS