En mere boglig skole vil forstærke den sociale arv

Uddannelse er midlet til at bryde den sociale arv, og formand for Børnerådet Klaus Wilmann frygter, at folkeskolens problemer med at bryde mønstret af social arv vil blive forstærket med en mere boglig skole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"En fjerdedel af børnene i skolen henvises til specialundervisning, og 30 procent af drengene bliver på et tidspunkt i deres skolegang henvist til skolepsykolog. Folkeskolen er åbenbart ikke i balance med det omgivende samfund, og den afstand bliver større, hvis skolen forandres i mere boglig retning", siger Klaus Wilmann i dag i Politiken i en kommentar til en undersøgelse, der endnu engang bekræfter, at Danmark ikke evner at bryde børns sociale arv.

Børn af højtuddannede forældre har fire gange så store chancer for at klare sig godt i voksenlivet som børn født i en anden social kasse. Børn af forældre på overførselsindkomster har to-tre gange så stor risiko for selv at havne på dagpenge eller bistand som andre børn, og børn af forældre, der har siddet i fængsel har gange så stor risiko for selv at blive idømt en frihedsstraf, viser den nye undersøgelse fra Danmarks Statistik.

Forskningslektor Bente Jensen, DPU, tror hellere ikke på, at flere timer og mere faglighed i skolen er løsningen:

"De flere timer i skolen er jo et resultat af de undersøgelser, som viste for mange dårlige læsere blandt danske børn. Men de børn, som har vanskeligt ved at læse, bliver ikke bedre af at få flere timer, hvis man ikke samtidig forandrer skolens sociale kultur og gør den bedre til at fokusere på det enkelte barns personlige kompetence", siger hun til avisen.

Læs mere