Ingen forlanger, at børn tager ansvar for hinanden

Hverken skole, forældre eller fritidsklub stiller reelt krav om, at børn udviser socialt ansvar over for kammeraterne, viser en ny undersøgelse fra Socialforsknings-instituttet. Men fællesskabet i klassen er afgørende for, hvilke sociale positioner og indbyrdes relationer, der dannes mellem børnene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen er afgørende for, om børn udvikler et socialt ansvar over for andre, fordi de sociale relationer, der dannes i skolens klassefællesskab overføres til andre sammenhænge, konkluderer undersøgelsen, der bygger på observationer i to 6. klasser samt interview med børn, lærere, fritidsledere og forældre.

Socialt ansvar fremmes ikke automatisk inden for fællesskaber, konstaterer forskerne Connie Carøe Christiansen og Pernille Hohnen. De voksne opfatter socialt ansvar som noget, et barn vælger at tage, hvis det har lyst, og det i øvrigt ikke har nogen omkostninger. Nogle forældre til børn, der selv er stærke, lægger vægt på, at børnene lærer hjælpsomhed og ansvar over for andre, men i praktisk opfordrer de ikke deres barn til at tage sig af andre børn. Nogle forsøger faktisk at forhindre deres barn i samvær med de svage børn at gøre af frygt for, at deres eget barn skal blive "smittet", viser undersøgelsen. Fællesskab om aktiviteter som fodbold og ridning kan dog bryde nogle af de fastlåste mønstre og dermed skabe et tiltrængt frirum for nogle børn.