Debat

Den pædagogiske musik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vil man være noget ved 'den pædagogiske musik' i dag, skal man helst kunne bruge begrebet kvalitet mindst to gange i hver hovedsætning, en øvelse, som også i den sidste tid til fulde er lykkedes for Evan Jensen (Kommunernes Landsforening) og Ole Vig Jensen (han er faktisk undervisningsminister, hvis man skulle have glemt det . . .) her i Folkeskolen.

Naturligvis skal vi snakke kvalitet, naturligvis skal vi skolefolk hele tiden kunne omstille os, naturligvis skal det blive spændende at få et koncept (er det ikke sådan det hedder?) for kvalitetsudviklingen . . . men næppe et øje kan være tørt efter læsningen af de to herrers indlæg i Folkeskolen nummer 39. Her har vi virkelig to herrer, som vil os og folkeskolen det rigtigt godt, og vidundermidlet hedder kvalitetsudvikling. De to herrer får det til at fremstå, som om det først er nu, vi skal til at tale kvalitet ude på skolerne, men vi skal jo ikke belære dem om noget, da selv ministeren vistnok engang i tidernes morgen sågar har været viceskoleinspektør. Evan Jensen har sikkert også i tidernes morgen haft berøringsflade med folkeskolen, så rådene må være kvalificerede.

Lange politiker-snørklede forklaringer gives for at begrunde disse initiativer, men ikke et eneste sted tales om, at der leveres særdeles høj kvalitet set i sammenhæng med de brudte løfter om ressourcer ved indførelsen af folkeskoleloven (jeg undskylder, at jeg ikke har glemt . . .), og der tales naturligvis intet om, at der reelt mangler ressourcer til at opfylde alle de stillede krav, hvorimod de herrer også her har vidundermidlet, vi skal omstille os, og vi skal hele tiden sørge for at tænke anderledes end hidtil. Alt det klynkeri og husken på løfter skaber ingen kvalitet. Vi skal naturligvis altid være positive og kun kigge fremad, og jeg skal naturligvis undskylde, at jeg 'kom til' at læse den efterfølgende artikel om kommunernes besparelser på folkeskoleområdet. Jeg vil naturligvis koncentreret prøve på at fortrænge virkeligheden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dejligt er det trods alt at få så gode og ansvarlige råd med på vejen, som ovennævnte to herrer har givet os, men måske har Evan Jensen i sin iver for at fortælle om omstilling også glemt at fortælle offentligheden, at disse kvalitetsinitiativer med kursusrække og 'kvalitetspakke' sikkert er en 'guldgrube' for alle de pædagogiske orakler fra blandt andet Kommunernes Landsforening. Jeg forventer naturligvis, at Kommunernes Landsforening kan anvise, hvor vi skal finde alle disse penge.

Bjarne Danielsen

skoleinspektør, Brande