Anmeldelse

Den kompetente lærer - ideer og konkrete måder til løsning af skolens hverdagsproblemer

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er oversat fra svensk, hvor den har titlen 'Hantere livet i skolan. Redskap för värdefulla möten mellan lärere, elever og föräldrar'. Forfatteren vandt førsteprisen i en svensk forfatterkonkurrence med begrundelsen: Et manuskript, som udtrykker stor glæde ved lærergerningen, er instruktivt, åbner for tillid mellem lærere, elever og forældre og bygger på et velgennemarbejdet værdigrundlag.

Jeg kan bedre lide den svenske titel, for selv om jeg ikke er i tvivl om, at forfatteren er kompetent, kan det virke lidt skræmmende at skulle leve op til at være det - i en dansk folkeskole.

Det er en glad og forfriskende bog. En lærer øser af 25 års erfaringer med elever på mellemtrinnet (4. til 6. klasse). Hun fortæller ligeud ad landevejen, hvad hun har tænkt og gjort, og hvad der kom ud af det. Flest succeser, men uden at skjule nederlagene. Hendes overordnede sigte har været at skabe et godt socialt klima i klassen, for uden den enkelte elevs trivsel kan der ikke drives god undervisning.

Hun har senere efteruddannet sig i specialpædagogik og psykodrama, og de metoder, hun her har lært, anvendes i nogle af konfliktløsningerne såvel i relation til elever og forældre som i forholdet mellem kolleger.

I disse tider, hvor arbejdstilsynet giver påbud og vejledninger til mange kommuner for at bringe dem op på et niveau, hvor det kan blive realistisk at tale om at skabe en skole for alle, er der mange gode råd til løsning af dagligdagens problemer og konflikter. Kapiteloverskrifterne: Det første møde med en ny klasse, forældremøde med kritiske forældre, forældremøde, når der er problemer i klassen, møde med vrede forældre, konflikter mellem lærere og klasse, mellem elever indbyrdes eller mellem lærer og elev.

Hvis man med Løgstrups ord skulle karakterisere forfatteren, måtte det blive med ord som en livsmodsindgivende lærer. Hun kan ikke plagieres, men hendes råd og metoder kan give inspiration til lærere om at træde i karakter og møde eleverne med den voksnes ballast og en tydelig intention om at ville dem det bedste. Men det bedste må man hente i sig selv, i sine idealer, værdier, talenter og erfaringer.

Powered by Labrador CMS