Debat

På skolebænken

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først 'Hellige køer og principper' af Carsten Larsen, som jeg i det store og hele kan erklære mig enig i. Dog er sammenligningen med pølsefabrikken nok ikke up to date, da man her har fundet ud af, at produktivitet, effektivitet og ansvarlighed øges, når ansvaret uddelegeres efter mange af de styringsprincipper, som var gældende for den danske folkeskole - engang.

Om 20 år skal vi på skolebænken for at lære det igen. Før var vi et skoleeksempel på nogle af de ledelsesstrukturer, der i dag udnyttes med glæde af dansk erhvervsliv, mens vi nu i folkeskolen er bombet 20 år tilbage og kan bruges som skræmmebillede.

Dernæst vil jeg som specialskolelærer forholde mig til 'Udlægning af undervisning' af ledende skolepsykologer Keld Kjøge og Peter Christensen, der på Samrådets vegne forholder sig til paragraf 20.2, specialundervisningens udlægning til kommunerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

At debatten kører af sporet er en logisk konsekvens af den måde, sagen tages op på. Det er rigtigt set, at der er en 'administrativ/økonomisk side og pædagogisk side'.

For mig at se har der siden Lotz 1,2 og så videre indtil nu været statslige og kommunale kræfter, der af en eller anden årsag, måske ideologisk, arbejder på udlægning. Begrundelserne har altid været 'administrativ/økonomisk'. Derfor selvfølgelig også protesterne fordi pædagogikken tilsidesættes. At to ledende skolepsykologer kan mene, at 'denne inddragelse af den pædagogiske side i denne sammenhæng er irrelevant og vildledende' er yderst forbløffende.

Det er klart, at en sådan debat skal tage sit udgangspunkt i 'den pædagogiske side', og så må den administrative side tilpasse sig. Eller sagt på en anden måde. Vi sætter fem millioner af til en Storebæltsbro - hov, vi fik kun en cykelsti over!

Jørgen Anton

specialskolelærer

Djurslandsskolen, Ørum