Debat

Offensiv kvalitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolens kongresreferat i nummer 41 påstår referenten, at hovedstyrelsen kom igennem med en offensiv holdning i kvalitetsdebatten.

I forhold til hvad?

Punktet var sat på kongressens dagsorden af Århus Lærerforening, som havde samlet mere end 120 underskrifter fra delegerede.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Baggrunden for denne underskriftsindsamling var, at man i hovedstyrelsen havde arbejdet med en meget 'offensiv' strategi, så offensiv, at den efter vor mening ville skabe stor ballade og modstand mod foreningen blandt de praktiserende, professionelle lærere.

Århus Lærerforening synes også, at den pædagogiske debat skal sættes i gang igen, men vi mener ikke, det skal være en topstyret debat, hvor DLF melder noget ud, som ikke er i overensstemmelse med, hvad medlemmer mener eller oplever i deres dagligdag.

En medlemsdebat skal efter vores mening vokse op nedefra. Den skal være med til at styrke medlemmerne i deres daglige arbejde ude på skolerne, hvor de har dialogen med forældre, skolebestyrelser og lokale skolemyndigheder.

Påstanden om, at det fremlagte forslag fra Århus Lærerforening skulle være passivt i sin udformning, er at skyde os motiver i skoene, som vi ikke har haft. Når Jan Trojaborg udlægger af vort forslag, at vi ville gøre debatten lukket, er det helt forkert og viser kun, at han ikke har forstået, at en medlemsdebat skal tage sit udgangspunkt blandt medlemmerne ude på skolerne.

Et citat fra den amerikanske skoleforsker Ernest House: 'det er læreren, som i virkeligheden bestemmer, hvordan læringen foregår i den enkelte klasse, uafhængigt af restriktioner og mandater, som er pålagt af politiske myndigheder. Derfor er det nødvendigt at engagere lærerne stærkt, hvis man vil have vigtige forbedringer i klassen.'

Det bør alle, der blander sig i debatten om kvalitet og kvalitetsudvikling i folkeskolen, have for øje.

Forslaget fra hovedstyrelsens pædagogiske udvalg ligner for øvrigt på mange punkter vort forslag, så det er måske ikke så meget ordene som de holdninger, der ligger bag, der er væsentlige. Vor klare holdning er, at vi skal have en reel medlemsdebat, så lærerne bliver opkvalificeret til at tage del i debatten og kan modstå alle mulige ukvalificerede angreb på folkeskolens kvalitet.

Lærene kan nemlig godt være kvaliteten i folkeskolen bekendt.

Karsten Levinsen

næstformand, Århus Lærerforening

Powered by Labrador CMS