Anmeldelse

Filurkatten - Evalueringsværktøj til 0.-1.-2. klasse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pragtfuldt! Her er det jo: Alternativet til de mere eller mindre bevidstløse arbejdshefter, der uvægerligt følger med ethvert læsebogssystem! Vist er dette ikke et dansksystem, men et materiale til brug for målsætning og evaluering i indskolingen. Forfatterne har målbevidst satset på et brugbart evalueringsmateriale, og oveni er de så 'kommet til' at lave et glimrende danskmateriale. Det kan slet ikke undre, for en optimal danskundervisning finder altid sted der, hvor man bruger danskfaget funktionelt. Læsning, skrivning og samtale kan simpelthen ikke blive mere intens og funktionel end her, hvor det er selve omdrejningspunktet i klassens fælles liv - det gode hverdagsliv, hvor børn såvel som voksne inddrages i målsætning og evaluering. Hvis læreren fylder en god del læsning, lidt stavning og grammatik på, så er her mere end rigeligt at arbejde med.

Efterhånden som dette enestående materiale bliver kendt, gør forlagene klogt i at skippe engangshefterne, der er slet ikke brug for dette evindelige vedhæng til læsebogen, som - lad os være ærlige - kun tjener to formål: Sysselsætning af børn (læring finder næppe sted) og ekstra fortjeneste for forlagene! Materialet kan bruges helt eller delvist - og det er rasende billigt. En stor, stærk kartonmappe, 'Filurkatten' Portfolio, til at gemme alle løse lapper og papirer i til bare 18 kroner. Og 8,50 kroner for logbogen på 40 A4-sider - kraftigt papir. Enten er det en bommert på Malling Beck, eller også tjener nogen for meget! Lærerens bog er et stort ringbind med 100 slidstærke kartonsider (de er alle lagt ind på en medfølgende cd-rom). De 60 sider er til kopiering - de 40 er kort og kontant vejledning, som alle kan hitte ud af. Først ser man på, hvad loven siger om målsætning og evaluering - hvilken konsekvens det får for skolens hverdag. Det understreges, at vist har lærerne metodefrihed, men de har ikke målfrihed! Der er god hjælp at hente til forældresamarbejdet.

Frem til vor tid har skolens traditionelle læringssyn bygget på en idé om, at viden er en afbildning af verden. Læreren tilrettelagde, bestemte, indsamlede elevernes arbejde - analyserede og bedømte det. Altså var det kun læreren, der havde overblik over elevens læring. I dag bygger læseplaner på et konstruktivistisk syn på læring. Det er ikke så let at praktisere, men portfolio-kulturen er en stor hjælp, for her udvikles de begreber og kompetencer, der er nødvendige for at lære. Læring er en personlig forestilling, som forudsætter refleksion, og som foregår i samspil med andre.

Man kan gemme nok så meget papir i sin portfolio, uden der finder læring sted. Det står og falder med lærerens evne til at lære eleven at vælge, begrunde, sammenligne, organisere og præsentere indholdet af sin porfolio. Lykkes det, fører det uvægerligt til reflekterende tænkning og selvstændighed.

Navnet 'Filurkatten' . . . lyder det sært? Det er taget fra 'Alice i Eventyrland', der hvor Alice og katten snakker om at nå et sted hen uden at gå for langt. Via materialet her skal eleven gerne frem til at tage ansvar for egen læring - uden at gå alt for langt! Man ser ofte kvikke børn blive skoletrætte allerede i tiårsalderen. Grunden er skolens 'som om-liv'. I portfolio-arbejdet bliver det den ægte vare: Mig selv og min familie. Mig og min makker. Ugen, der gik. Delmål for dansk . . . Årsplan. Boganmeldelse. Mini-pc-kort. Og meget andet relevant.

Ordene slår slet ikke til, når man skal anbefale 'Filurkatten'. Tag endelig ikke fejl: Materialet ser ikke ud af så meget, men i den engagerede lærers hånd bliver det intet mindre end en revolution!

Powered by Labrador CMS