Anmeldelse

Børns holdninger til fysik og kemi - belyst gennem TIMSS-undersøgelsen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den ringe interesse for naturvidenskabelige fag ser efterhånden ud til at blive et permanent aktuelt problem. På den baggrund kan ovennævnte undersøgelse ikke komme mere belejligt.

I første omgang bliver man lidt skuffet, når det meddeles, at formålet ikke er at give et konkluderende billede af, hvad der præcis påvirker børns og unges forhold til fagene, men kun at afdække nogle faktorer og derudfra danne et muligt billede af børns holdningsdannelse omkring fysik og kemi. Når man derefter bliver sat ind i det omfattende og grundige arbejde, der er blevet udført for at undersøge disse få faktorer, indser man imidlertid realiteten i den tilsyneladende beskedne målsætning. Hvis det skulle have interesse, kan man således bruge rapporten til at orientere sig om, hvorledes forskning i et pædagogisk emne kan foregå.

Kort beskrevet undersøgtes forskellige elevgruppers svar på tre spørgsmål: Om de kunne lide fysik/kemi, om de ønskede et erhverv, hvor der anvendes fysik/kemi, og om det var vigtigt med gode karakterer i faget.

Blandt resultaterne er der en markant påvisning af sammenhængen mellem på den ene side at kunne lide faget og eventuelt arbejde med det i fremtiden og på den anden den daglige undervisning. Dermed rettes lyset endnu en gang mod læreren som den, der ved sin planlægning og undervisning afgørende påvirker børnenes holdningsdannelse.

Powered by Labrador CMS