Anmeldelse

Natur/teknik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Natur/teknik har det ikke godt på trods af fine intentioner, og det formår denne udgivelse næppe at rette op på. Det er sløjdfaget, som her rækker en hjælpende hånd, og bogen, som er i A4-format, giver en lang række anvisninger på aktiviteter og eksperimenter, som vil kunne udgøre dele af undervisningsforløb, primært i 4.-6. klasse. Vand-, vind- og dampmøller (turbine), balloner og faldskærme, sejl- og dampskibe, batterier, elstik og - afbrydere, brobygning og et stativ til at holde en gryde over et bål er nogle af de ingredienser, som indgår. Under overskriften klimatologi findes et præferenceforsøg med plantespiring og det gode gamle forsøg med at påvise vandets kredsløb i et lukket akvarium.

De fleste aktiviteter er isoleret set gode, enkle og kan udføres med få og oftest primitive materialer og redskaber, som man har i forvejen.

Det bliver så op til lærerne at få dem til at indgå i meningsfulde sammenhænge. Bogen er fuld af instruktive illustrationer og instruktioner henvendt til eleverne, mens der sidst i hvert afsnit er en lærervejledning.

Bogen kan med sine forskelligartede aktiviteter virke som inspiration ved tilrettelæggelsen af natur/teknik-forløb.