Sønderborg: Modersmål til gavn for dansk

Sønderborg er en af de kommuner, der har valgt at bevare modersmålsundervisningen, men det sker med udgangspunkt i, at kompetencer på ét sprog smitter af på andre sprog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Modersmålundervisningen er vigtig for børnene. Jo bedre de forstår og kender deres eget modersmål, jo større er mulighederne for, at de kan tilegne sig det danske sprog. Både i skrift og tale. Med de mange sproglyde er dansk et af de vanskeligste sprog i verden at lære. Vi lægger vægt på et funktionelt sprogsyn. Da vi gik i skole, var det typisk de børn, der var bedst til dansk, som senere blev bedst til engelsk og tysk. Det er den effekt, vi ønsker at skabe med modersmålundervisningen", siger skolekonsulent i Sønderborg Kommune Claus Qvortrup.

Tidligere meldte de tosprogede familier børnene til modersmålsundervisning ved at sætte et kryds på en kupon. Nu skal forældrene møde frem for at melde børnene til tilbudet om modersmålsundervisning, som gives fra 0. til 3. klasse.

"Ved at gøre det er forældrene med til at tage et aktivt medborgerskab. Det er vigtigt blandt andet set ud fra et integrationsmæssigt synspunkt", siger Claus Quortrup.

Og Sønderborg har ikke satset på at spare penge ved, at forældrene nu skal gøre en ekstra indsats for at melde deres børn til. For at sikre, at alle tosprogede forældre bliver informeret om muligheden, skriver kommunen til alle mulige modtagere af tilbudet, og der bliver i den kommende tid ophængt plakater ved boligforeninger, idrætshaller og andre centrale steder, hvor forældrene opfordres til at møde op på byens bibliotek lørdag den 8. marts, hvor tilmeldingen foregår. Plakater og breve er skrevet på de seks indvandrersprog, der vil blive oprettet undervisning i.