Anmeldelse

Kasper og Line på Computerslottet

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal alle integrere it i vores undervisning. Det gælder, uanset om vi underviser i dansk, natur/teknik eller billedkunst. Og integrationen begynder den første dag. Men de fleste lærere og pædagoger kan sikkert nikke genkendende til spørgsmålet om, hvorledes man kan integrere it i skolens fag og aktiviteter på en naturlig og lærerig måde? Og hvordan kan vi overhovedet sikre, at eleverne får lært de nødvendige it-kompetencer i relation til skolens øvrige opgaver? Det tværfaglige materiale 'Kasper og Line på Computerslottet' er et bud på et undervisningsmateriale, der sætter it ind i en naturlig ramme og opfylder de krav, som Dansk Dataforening beskriver i sine kompetencemål for Mikro-pc-kørekortet.

Materialet henvender sig til børnehaveklassen og til og med 3. klasse. Materialet er bygget op omkring figurerne Kasper og Line, som følges i den gennemgående historie: 'Kasper og Line på Computerslottet'. Igennem hele materialet er der en vekselvirkning mellem historien og opgaver, som ikke alene gør eleverne i stand til at mestre de nødvendige it-kompetencer, men også får dem til at tænke over og diskutere, hvordan it bruges og måske misbruges i samfundet.

Materialet tager udgangspunkt i fortællingens verden. Dermed skabes en meningsfuld ramme, som er med til at engagere eleven i at lære at benytte it-værktøjerne. Hele tiden bindes aktiviteterne op på den gennemgående historie.

Pædagogisk udspringer materialet fra Howard Gardners tanker om de mange intelligenser. Opgaverne er opbygget ud fra en forestilling om, at det enkelte barn lærer på sin særlige måde. Hvert barn har sin egen læringsstil og egne styrkesider. Materialet lægger i sine opgaver op til denne forståelse ved at oversætte Gardners intelligenser til børnevenlige begreber som ord-klog (den sproglige intelligens), tal-klog (den logisk-matematiske intelligens), krops-klog (den kropsligt-kinæstetiske intelligens), musik-klog (den musikalske intelligens) og så videre. En god måde at inddrage børnene i tankegangen bag undervisningen.

I materialet er der en cd-rom med en simpel logbog, hvori eleven kan registrere og vurdere egne produkter i relation til materialet. Desuden kan eleven i denne forbindelse gøre notater vedrørende egen læreproces.

Det forudsættes, at man benytter gængse programmer som Paint, Word og Excel, samt at man har adgang til SkoleKom. Hvis man desuden har mulighed for at benytte Lego Robolab, er det absolut en fordel.

Lærervejledningen er enkel og alligevel omfattende. Der er gode forslag til arbejdet med elevhæfterne og en god anvisning på, hvordan man bør bruge materialet i hele lærerteamet og fordele ansvar og opgaver imellem sig.

Endelig er der knyttet en hjemmeside til materialesættet. Her kan lærerne stille spørgsmål til materialet og udveksle erfaring. På sigt kan denne hjemmeside blive et nyttigt redskab for os lærere, og man kan vel forestille sig, at lærere rundt omkring i kongeriget vil udarbejde supplerende opgaver og materialer, som så siden kan lagres på hjemmesiden og blive til gavn for andre.

Dette materiale er ganske enkelt det bedste it-undervisningsmateriale, der findes til indskolingen. Jeg mærker tydeligt, at det er udarbejdet med en lærer, der til daglig har fingeren i materien og ved, hvor skoen trykker, og hvordan man løser de problemer, der opstår.

Med dette materiale ved hånden er det bare at gå i gang.

Powered by Labrador CMS