Anmeldelse

Skolerne i Århus vokser

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne lækkert layoutede bog anmelder fem forskellige arkitekter fem forskellige århusianske skoler, der alle har fået om- og tilbygninger i de senere år.

Bogen rummer en inspirerende evaluering af fagfolk i tekst og billeder, der giver indsigt i detaljer og problematikker omkring skolebyggeri. For eksempel skriver Mogens Brandt Poulsen, lektor ved Arkitektskolen i Århus, at der i vurderingen af arkitektur skal tages højde for både de handlinger, der skal udfoldes i bygningerne, den anvendte byggeteknik og det visuelle udtryk. I artiklen får arkitekterne bag N.J. Fjordsgades Skole en reprimande for ikke at sørge for, at skolens bygninger er blevet en pædagogisk resurse.

På Rosenvangskolen har to arkitekter fra Friis og Moltke været på besøg, og de skriver: 'Skolens seneste tilbygning fremstår som en nålestiksoperation - et punktnedslag, der løser et akut kapacitetsproblem'. Men fastslår senere i artiklen, at den nye bygning hverken forstyrrer, beriger eller bliver en del af helheden.

Bogen igennem bliver der vurderet, argumenteret, uddelt kritiske bemærkninger, men også en del roser. At bygge om og bygge til på gamle skolebygninger må nok betegnes som det muliges kunst, og denne bog er spændende indsigt heri.

Powered by Labrador CMS