Ledelsens projekt

Medarbejdere og studerende på seminarierne har svært ved at se, at de har gavn af CVUerne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sommeren har været hård ved CVUerne. Først var der to pædagogseminarier, som ikke ville lege med mere i det århusianske Jysk CVU. For nogle uger siden var det Silkeborg Seminarium, som ikke længere ønskede at være med i CVU Midt-Vest, og senest er det sjællandske CVU Øst gået i gang med at opløse sig selv. Der er mange årsager til problemerne, men en af dem er, at det aldrig er blevet medarbejdernes projekt. Tværtimod.

Både de lærerstuderende og seminarielærerne oplever, at dannelsen af CVUerne dræner grunduddannelserne for både menneskelige og økonomiske resurser, og det går ud over undervisningens kvalitet.

»CVUerne er nogle andres projekt. Sådan ser det ud for partnerinstitutionernes medarbejdere og ofte også for ledelserne. Projektet er blevet søsat for at sikre et samlet kvalitetsløft af alle mellemlange videregående uddannelser, men uden at der er investeret de nødvendige resurser. Samtidig kommer det jo i en tid, hvor taxa­meterpengene til seminarierne bliver skåret ned«, siger Klaus Kaae, formand for Magisterforeningens seminarieafdeling.

»Set fra et grunduddannelsessynspunkt er det sådan, at CVUerne trækker resurser væk fra grunduddannelserne. De fleste penge til CVUerne bliver brugt på ledelse og administration. Det er både penge og motivation, der forsvinder, når vi ikke kan se, at pengene kommer grunduddannelserne til gode. Man kan ikke forvente, at det sker allerede fra dag et, men det går den gale vej«, siger han og understreger, at det i sidste ende går ud over uddannelsens kvalitet. De færre resurser betyder ganske enkelt, at uddannelsestilbuddet på grunduddannelserne er ude på en glidebane. Den forkerte vej. Laust Johan Westtoft fra Lærerstuderendes Landskreds bekræfter, at CVUer tærer på seminariernes økonomi.

»Man kan se det på besparelserne. Det er blandt andet praktikken, der bliver skåret i. Det er meget uheldigt, at der bliver skåret på grunduddannelserne. De bør være omdrejningspunktet i CVUerne«, siger han.

Knud Munksgaard, formand for CVUernes Rektorforsamling, er uenig i, at CVUerne er skyld i besparelser på blandt andet læreruddannelsen.

»Jeg kan ikke deltage i det der grædekoneri. Det er en for snæver og kortsigtet betragtning, at CVUerne dræner grunduddannelserne. CVU-tanken er en styrkelse af grunduddannelserne. Det giver medarbejderne et løft, blandt andet i kraft af forskning og de brede faglige miljøer«, siger Knud Munksgaard, der dog ikke vil afvise, at der er nogle utilfredse medarbejdere.

»Der er nogle, der ønsker sig tilbage, til sådan som det var før. Jeg mener, man skal fokusere på de nye muligheder, der er kommet«, siger han.

mikkel.kamp@dlf.org