Debat

Informationsteknologi - blændværk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frank Dahlgaard lover hver skoleelev fra 4. til 10. klasse en computer. Informationsteknologi (IT) er in.

Lad os tænke os, at der blev råd til det.

4.a skal have de første 24. 4.a har et trefagslokale på cirka 65 kvadratmeter, så bordene, de 12 gammel-gammeldags topersoners med løse stole, står temmelig tæt. Nu skal der gøres plads til 12 borde ekstra.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lad os tænke os, at det kan lade sig gøre.

Der skal nu trækkes strøm- og netværkskabler ud til de 24 maskiner.

Lad os tænke os, at der bliver råd til det også.

En standardcomputer bruger cirka 100 watt. Det er 2.400 watt i 4.a, hvilket kræver en ekstra sikringsgruppe monteret. Varme- og ozonudvikling bevirker, at klassens friskluftindtag mååbnes, og rumventilatorerne må køre konstant på højt niveau.

Lad os tænke os, at der også bliver råd til det.

Enhver tilsynsførende med 24 computere kan hurtigt bruge sine Ø-timer. Men 500 computere! Det kræver mindst én fuldtidsansat tekniker.

Lad os tænke os, at der også bliver råd til det.

Hvis de mange computere skal bruges til andet end spil og surfing på Internettet, må alle lærere have nogle ganske omfattende kurser.

Det kan vi dårligt tænke os, der bliver råd til.

Alternativt opstilles computerne i skrivestuer som nu. Vi tager 100 computere fra til specialformål og skal nu have 400 computere anbragt i skrivestuer. Mere end 25 kan der næppe placeres i et lokale. Vi skal så finde 16 lokaler!

Skal vi styrke IT på skolerne, sker det ikke ved blot at anskaffe en masse computere! Vi har ikke plads, og hvad skal vi bruge dem til? 'Så kan man trække oplysninger ind fra hele verden'. De fleste vil være skrevet på engelsk. De kinesiske vil se flotte ud. Selv de engelske vil et flertal af vore elever ikke kunne læse.

Måske kunne det nye undervisningsmiddel udnyttes pædagogisk, kreativt og kritisk, hvis vi i hver klasse blot havde én veludstyret computer med nogle få trådløse tastaturer og mus og så en storskærm, som alle kunne se.

Til computer/storskærm skulle også være forbundet en videomaskine og et videokamera med næroptik til visning af småting, billeder i bøger med mere. I alt en investering svarende til tre til fire standarddatamater/klasse.

De mere individuelle aktiviteter kunne som i dag henlægges til skrivestuer eller grupperum. Med en sådan konstruktion kunne der spares på isenkrammet, der så også lettere kunne holdes vedlige og 'up to date'.

Måske kunne man så forestille sig, at der blev råd til lærerkurserne?

Henning Caspersen

Langå

Powered by Labrador CMS