Debat

Den okkulte pædagogik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I HenningFonsmarks diskussion om kampen mod kundskaber i de seneste 30-40 år placerer Holger Henriksen (Folkeskolen nummer fire) ganske retfærdigt ansvaret for et evalueringssystem, der evaluerer skoleelevers karaktertræk og personlige udvikling.

Evaluering af alt andet end elevernes faglige udbytte af undervisningen er en effektiv metode til at skabe fjendtlighed mellem professionelle lærere og forældrene, således som det åbenlyst og velargumenteret skildres af en forælder i Helsingør (Folkeskolen nummer et/to).

Evaluering af andre menneskers personlige egenskaber kræver overhovedet ingen faglighed og saglighed, blot en fanatikers overbevisning om horoskopords skjulte kræfter, en vilje til at markedsføre okkulte forestillinger og hang til gurudyrkelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I den okkulte pædagogik ligger et stort og endeløst bureaukrati og venter på afkrydsninger på papir, møder på grundlag af papir, okkult målsætning på papir og kontrolmøder med forpligtelser på papir. En underskrift på papir formodes at have en opdragende virkning! Det er helt klart, at den okkulte evaluering er velegnet til at så despekt om dens tilhængere.

Forslaget til ændret formulering af folkeskolens didaktiske formål blev leveret af Jørn Lund og Holger Henriksen (Sorø-mødet 1989). Begge har i ord og tale efterfølgende lagt sig helt op ad ganske normal dansk tankegang og kulturel identitet. Holger Henriksen har vedholdende forklaret, at formålsformuleringen ikke kan bruges til deduktion, men i den sag har Holger Henriksen desværre ikke haft tilstrækkelig gennemslagskraft. Ikke så snart var lovteksten vedtaget, før den okkulte pædagogiks bannerførere fik travlt med at pille enkeltord ud af lovteksten - og medfølgende kommentarer - og udlægge dem okkult.

Det er ganske godt med en løbende evaluering, men det er noget skidt at brokke sig over børns menneskelige karakterer, og helt galt er det at foregive, at børn kan bibringes egenskaber, der falder i ældre mænds smag. Det har de aldrig gjort, og gud ske lov for det. Projektet er ganske uetisk, helt igennem klamt og afskyeligt.

Selvfølgelig sker der en kamp mod viden og kunnen. Folkeskolens formål kan bruges til fornemt didaktisk arbejde med folkets børn i de afskygninger, de nu engang findes i - men folkeskolens formål kan også bruges til forfølgelse af børn, der ikke lige falder i ældre mænds smag. Tilbage er der blot problemet med lærerne, der potentielt kunne tænkes at være i besiddelse af en vis etisk standard samt et kendskab til, hvem der har et demokratisk mandat, og hvem der ikke har det. Men det problem er der allerede taget højde for: 'En ny lærerrolle betyder først og fremmest, at læreren skal forvalte og vedligeholde en konfrontation med eleverne, der udvikler ansvar' (Svend E. Pedersen, kronik i Berlingske Tidende 3. august 1995 i anledning af årets Sorø-møde). Lærerne er tiltænkt rollen som provokatører i gamle mænds genopdragelse af folkeskolens elever! Det er mere end afskyeligt.

Jeg ved godt, at Henning Fonsmarks ærinde er den danske læsekatastrofe og dens historiske forudsætninger. Forudsætningerne ligger i en meget lang og meget grim historie.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte