Støtte til pionerer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et splittet land med store forskelle i de vilkår, lærerne lever under. Sådan var det indtryk, konsulent i DLF's internationale afdeling Grete Roth fik, da hun sammen med en repræsentant for Education International (EI) var på rundrejse i Bosnien i begyndelsen af september. Formålet var blandt andet at afdække, hvor langt lærerne er kommet med at opbygge fagforeninger, samt undersøge, hvilke problemer de står overfor. Mange steder er en fælles lærerforening ikke en mulighed.

Og i de fleste af landets syv kantoner er det endnu ikke defineret, under hvilket budget eller forvaltning skolerne skal styres. Kun i Tuzla synes tingene at være anderledes.

Den 13. august i år blev loven om uddannelse i Tuzla-kantonen vedtaget. Et vigtigt punkt var, at det blev besluttet, at primary education skal finansieres af kantonen. Secondary education vil muligvis også blive finansieret helt eller delvist af kantonen, men måske med bidrag fra staten og ved brugerbetaling. Universiteternes finansielle fremtid svæver stadig hen i det uvisse.

I Tuzla talte Grete Roth med formændene for lærerforeningerne for både primary og secondary education. Hendes opgave var nemlig også at finde ud af, hvordan de penge, DLF's kongres har bevilliget, kunne bruges. På mødet med formændene blev det besluttet at støtte etableringen af et fagforeningskontor og afholdelse af to konferencer, hvor lærerne skal drøfte opbygningen af et demokratisk uddannelsessystem, samt hvordan det skal finansieres.

Under mødet udtrykte formændene for lærerforeningerne i Tuzla et stærkt ønske om også i fremtiden at kunne trække på DLF's erfaringer. Men hvordan det skal ske, havde de ikke nogle konkrete forslag til. Begge formænd er klar over, at situationen i Tuzla er bedre end i resten af landet, og derfor håber de på, at en eventuel fortsat dansk støtte vil højne deres niveau som model for lærerforeningsarbejdet i de andre kantoner. Samtidig vil de stå stærkere i arbejdet med at opbygge en landsdækkende lærerorganisation.

Mette