Anmeldelse

Skolens rum 1/2/3

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De sidste tre hæfter i serien 'Skolebyggeri og skoleindretning' er nu kommet. De handler om skolens rum.

Hæftet 'Fællesområder og det pædagogiske servicecenter' indledes med en visionær artikel om 'Elevernes hjem- og fællesområder' af Regnar Larsen. I artiklen henledes opmærksomheden på den italienske pædagog Loriz Malaguzzis velkendte påstand om: '. . . at et barn har hundrede sprog, men skolen forhindrer det i at udnytte de nioghalvfems'. Fokus på skolebyggeri er naturligvis fokus på at få de fysiske rammer i overensstemmelse med de pædagogiske visioner 'på en sådan måde, at spild af evner og ressourcer undgås'.

I artiklen 'Fra skolebibliotek til pædagogisk servicecenter' af Heimo Dalsgaard fokuseres på vigtige konkrete anvisninger såsom at huske, at hyldeafstanden skal være mindst 34 centimeter for at give plads til bøger i store formater, samt at pædagogisk servicecenter er særegent ved at være arbejdsplads for både elever og lærere.

I hæftet 'Musik, idræt og skolens udeområder' er to artikler med fokus på disse fags faglokaler, og hvad der er vigtigt ved etablering af dem.

I artiklen 'Skolens udeområde - et bevægelseseldorado' af Linda Velle Sjøen gives inspiration fra norske projekter med at udvikle udeområderne til egnede rammer for elevernes alsidige og varierede fysiske aktiviteter med det formål at skabe et stimulerende miljø, hvor grovmotorisk aktivitet og social interaktion står i centrum. I Skudeneshavn Skole er etableret storjunglen, abejunglen og minijunglen med forskellige egenskaber og muligheder for elevernes udendørs udfoldelser. Erfaringer viser, at junglerne har skabt større aldersblanding i legen, at skolens elever er knyttet tættere sammen, og at mobning og drilleri er reduceret betydeligt. Gode argumenter og inspiration til at skabe udfordrende udeområder omkring skolerne.

I hæftet 'SFO og indskoling' veksles mellem artikler tæt på lovgivnings- og bygningsmæssige krav og visioner omkring indretning, så skolestart bliver en udfordring for alle.

Generelt om serien må siges, at der med den er kommet et længe savnet redskab skrevet i et lettilgængeligt sprog, der kan bruges både af den enkelte skoles byggeudvalg og af skolebestyrelser, ledelser, lærere samt skolernes teknisk-administrative personale, når skolen står over for en om- eller tilbygning, nyindretning eller har planer for udeområderne.