Debat

Frihed under ansvar

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 19 udtaler jeg mig om lærerstuderendes manglende fremmøde til timerne på seminarierne. Med det er der taget hul på et brandfarligt område - og det er vi glade for i Lærerstuderendes Landskreds (LL). Der er kommet mange reaktioner på baggrund af omtalte artikel. Nogle oplever ikke problemet, nogle forstår ikke problemet, men langt de fleste, jeg har talt med, er enige med mig. Alligevel vil jeg gerne komme med en uddybende kommentar.

På lærerseminarierne er vi studerende på et studium uden mødepligt - altså frihed under ansvar. Sådan skal det fortsat være. At foreslå mødepligt er igen strukturdebat, og jeg er af den holdning, at struktur ikke gør læreruddannelse og dermed lærerne bedre. Det gør antallet af fag og eksamener heller ikke, men det gør indholdet af fag og eksamener. Og det gør indholdet af læreruddannelsen, måden vi uddanner på- og ikke mindst holdningen til samme. Her kan vi (alle i og omkring et seminarium) ikke være enige, men viljen til debat og forståelse skal være der. Viljen til i fællesskab at gøre det bedste. Jeg synes ikke altid, denne vilje er der. Vi studerende er for sløve. Det er for sløvt bare at blive væk. Det ændrer ikke de ting, man eventuelt er utilfreds med, man sinker processen på et hold - og vigtigst af alt, man bliver ikke en god lærer. Det kan godt være, man får høje karakterer og består eksamener med bravur, men det gør ikke mig til en god lærer, at jeg kan lægge to og to sammen, genfortælle, hvad undervisningsdifferentiering er, eller citere Dewey. En god lærer kan ikke måles, derfor er det et ansvarsfuldt job, og det er det allerede på seminariet. Man skal lære at lytte og forstå andre. Man skal lære at give udtryk for egne holdninger, så andre kan forstå det. Man skal kunne samarbejde - man skal tage aktiv del i det ansvar, det er at skulle undervise børn - med alt, hvad det indebærer. Hvis man ikke kan finde ud af det nu, hvordan skulle man så lige pludselig kunne, når man på et lærerværelse skal gøre det samme - bare med 'mødepligt'? Vi skal blive bedre studerende, seminarierne skal have bedre studerende - og her kommer seminarielærernes ansvar på bane. De skal interessere sig for børn og pædagogik. Alle fag er pædagogiske/didaktiske fag, og seminarielærerne skal ville lige så meget med folkeskolen som de studerende, og deres vigtigste opgave er at skabe rum for samarbejde om tilrettelæggelsen af et studie. At gøre elever til studerende, studerende til lærere er en fælles opgave.

På mange seminarier er viljen der, og studerende møder aktivt op, og det er dejligt. Men det er noget sludder, at den lave mødeprocent ligger 10-15 år tilbage, og det er noget sludder, at 90'ernes studerende er specielt aktiv. Det er jo ikke nok bare fysisk at være til timerne, det kræver engagement. Og jeg syntes, det er foruroligende, at formanden for Rektorforsamlingen ikke lytter til, hvad vi studerende siger - og tager det alvorligt. Især som formand for rektorerne burde han af alle have interesse i alle studerende. Det er én læreruddannelse på 18 seminarier.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I LL mødes studerende fra de fleste af landets seminarier, og det med fremmødet er et problem, alle kender til, i større eller mindre omfang. Så lad være med at negligere det.

I LL tror vi på, at vi uddanner verdens bedste lærere - men der er ikke grund til at slække på kravene.

Jeg syntes, denne debat er med til at bevise, at vi skal have evalueret den nuværende læreruddannelse på alle leder og kanter. Det har hele tiden været vores holdning i LL, at kun dem, der har skoen på, kan fortælle, hvor den trykker.

Hanne Holm Nielsen

formand for

Lærerstuderendes Landskreds

Powered by Labrador CMS