Nyt regeringsudspil: Bindende 'pejlemærker'
Regeringen fastholder en modificeret form for centralt fastsatte krav i et nyt skoleudspil, som offentligøres i dag, siger statsminister Anders Fogh Rasmussen. Regeringen er også indstillet på at bruge flere penge på et skoleforlig.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Planen er, at der fastlægges bindende fælles mål for udvalgte klassetrin. I dansk er det efter 2., 4., 6. og 9. klasse, og i matematik er det 3., 6. og 9. klasse.
I eftermiddag præsenterer undervisningsminister Ulla Tørnæs et samlet udspil til de afsluttende forhandlinger om folkeskolen, hvor det faglige niveau styrkes, som statsministeren udtrykte det.
Regeringen er indstillet på at ryste op med flere penge for at opfylde alle disse ting.
"Det er en klar beslutning i regeringen, at hvis det endelige forlig om folkeskolen kræver, at der afsættes flere penge, så bliver der afsat flere penge", siger Anders Fogh Rasmussen til Folkeskolen.dk.
I en status over forhandlingerne konstaterede statsministeren, at der er bred enighed om:
1) flere timer i dansk og matematik fra 1. til 3. klasse,
2) at styrke fremmedsprog ved at engelsk påbegyndes allerede i 3. klasse,
3) at styrke naturfagene,
4) at styrke historie, og bedre mulighed for holddeling på tværs af klasser og årgange.
"På et afsluttende punkt har det ikke hidtil været muligt at opnå fremskridt i forhandlingerne. Nu kommer regeringen med et samlet udspil for at få disse fremskridt i forhandlingerne og en afslutning på forhandlingerne", erklærede statsministeren.
De bindende mål undervejs i skoleforløbet gør det nemmere at flytte fra skole til skole, og forældrene får et bedre redskab til at vurdere, om skolen lever op til kravene, anførte Anders Fogh Rasmussen.
Samtidig forsvarede han , at målene fastlægges for længere intervaller end et skoleår:
"Børn lærer på forskellig måde og bevæger sig med forskellig hastighed frem mod målet. De udvalgte klassetrin er fastsat ud fra pædagogiske overvejelser om i hvilken takt indlæringen sker. Derfor er klassetrinnene forskelligt fra fag til fag", sagde undervisningsministerens chef.
Det hedder sig stadig, at regeringen går efter et bredt forlig, og Anders Fogh Rasmussen afviste at spekulere på, om det i givet fald kunne ende med et smalt forlig, dvs. alene mellem regeringen og Dansk Folkeparti.