Debat

Hyp, hyp Mortag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mon ikke Karl Heinz Mortag skulle spise brød til, når han i Folkeskolen nummer 48 hævder, at vi som lærere skulle kunne forhindre det grundvilkår, at der kommer evige forandringer i samfundet, herunder i den offentlige sektor.

Hvis 55.000 lærere trækkes til truget - for at bruge Mortags ord - og ikke vil drikke, er det ikke kun arbejdsgiverne, der har et megaproblem.

Når jeg henviser til forandringer, er det både de store som folkeskolelovsreform, nye styrelseslove og ændrede arbejdstidsregler, men også de løbende justeringer for eksempel i form af ny læreruddannelseslov. Dem bilder jeg mig ikke ind, at vi kan forhindre. Men jeg er ikke så defaitistisk, at jeg mener, at vi bare skal give op og lade stå til. Vi må selvfølgelig som lærere og som organisation blande os i debatten og påvirke massivt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'Forandringernes positive tåger' ser jeg i form af de anstrengelser, man gør sig i Undervisningsministerium, Kommunernes Landsforening, i DLF og ikke mindst på mange skoler for at kvalitetsudvikle folkeskolen med handlingsplaner med videre. De kan - brugt konstruktivt og eftertænksomt og i et tempo, hvor alle lærere kan følge med - være med til at skabe en 'frugtbar, kvalitetsfyldt hverdag' efter de seneste års alt for heftige forandringer.

Jan Trojaborg

'guru' og formand for

Københavns Lærerforening

Powered by Labrador CMS