Debat

Pædagogisk oprustning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er på mange måder en bemærkelsesværdig anmeldelse, Ole Warming giver af Stig Brostrøms bog 'Skolestart i USA og Danmark' (Folkeskolen nummer 23). Den er værd at bide mærke i, fordi bogen indgår som en af hjørnestenene i den 'forskning', Stig Brostrøm i disse år lægger til grund for en oprustning af børnehaveklassepædagogikken.

'Konklusionen holder næppe vand, og der kan næres tvivl om forskerens forudsætningsløshed', skriver Ole Warming. Der er for langt mellem generaliseringer og facts og en påfaldende partiskhed, siger Ole Warming. Er der en skjult dagsorden - og hvilken? Fremgangsmåden er ikke en svipser! I 'Skolestart' nummer fem, 1996 plæderer Stig Brostrøm for Bevidst Læring: 'barnet ved, at det lærer, hvordan det lærer, og hvad det lærer'. Det er i sig selv en diskussion værd, blandt andet om hvorvidt 'bevidst læring' ødelægger læring? Men her er det argumentationsformen, der er til debat. Stig Brostrøms ærinde er en pædagogisk oprustning af børnehaveklassen og en påpegning af, at Børnehaveklasseforeningen i dens nye 'vejledning' er parat til en sådan oprustning. Til den ende bruger han for det første den afhandling, Ole Warming anmelder som ikke helt fin i kanten, som en fastslået kendsgerning. For det andet henviser han til en anden undersøgelse, han har lavet, der - forbavsende nok - viser, 'at omkring to tredjedele af børnene havde den forventning, at de i børnehaveklassen skulle lære noget'. Det tager Stig Brostrøm som et bevis på 'lyst til og en begyndende parathed til at indgå i bevidste læreprocesser'. Jamen dog! Og hvor har børnene mon nu fået den ide fra? Spørg enhver børnehaveklasseleder om det første møde med børn og forældre om deres 'forventninger til skolen'. Stig Brostrøm bruger det som 'bevis' for, at børnene er klar til på ethvert tidspunkt at svare på de voksnes nysgerrige spørgsmål: 'what did you learn in school today?'

Men er børnehaveklasselederne - for det tredje - nu også klar til den 'bevidste lærings' pædagogik? Jo da, heldigvis. For Stig Brostrøm kan citere 'vejledningen' for: 'at i de udviklingsperioder, hvor legen er barnets dominerende virksomhed, er det vigtigt, at barnet får lov til at lege'. Men hvor har 'vejledningen' denne formulering (og andre i øvrigt banale udsagn af samme skuffe) fra? Fra Stig Brostrøm selv såmænd: 'det er hermed bevist, at . . .'. Keine hexerei nur manipulatorisk behändigkeit og cirkelslutninger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Stig Brostrøm er en gammel kending på den pædagogiske scene. Tidligere ville han lukke børnehaveklassen. Nu vil han frelse den. Tidligere ville han have betragtet børns udsagn som 'falsk bevidsthed'. Nu bruger han dem som udtryk for længsel efter 'bevidst læring'. Tidligere var 'vækstpædagogik' skurken i spillet mellem den 'onde' og 'gode' pædagogik. Nu er Learning in USA skurken - og helten en opdateret udgave af strukturpædagogikken - et velkendt onde fra 70'erne og 80'erne.

Er Børnehaveklasseforeningen nu også klar til at erstatte 'partiet'?

Kjeld F. Nielsen

København S