Professionsidealet: Kernen i lærerarbejdet

Et rigtig godt stykke papir, der beskriver kernen i lærerarbejdet. Sådan beskrev hovedstyrelsesmedlem Ole Holdgaard de 11 punkter, der til sammen skal danne lærernes Professionsideal, der netop nu er til debat på DLFs kongres.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lærerne vil efter bedste evne opfylde folkeskolens målsætning og undervisningsmål", "Lærernes vil indøve eleverne i dansk demokratisk livsform og folkestyrets principper", lyder nogle af de 11 punkter i det Professionsideal, som efter debat i DLF siden 1999 er planlagt vedtaget i dag i Aalborg Kongres og Kultur Center.

"Der skal ikke vedtages en kongresvedtagelse om, at man skal overholde professionsidealet. Det her er et ideal, et pejlemærke, vi som lærere stræber efter. Hvor langt man som lærer kan komme afhænger naturligvis af, hvilke rammer man arbejder under", understregede Ole Holdgaard i sin fremlæggelse.

Idealet er også blevet kritiseret for at være for fikseret på den læreren som enkeltperson:

"Men det handler om vores fælles faglige professionsudvikling", understregede Ole Holdgaard og tror på, at professionsidealet kan blive et rygstød for den enkelte lærer.

"Det er afgørende, at det her bliver vores ideal, alle medlemmers ideal, ikke kongressens ideal. Og derfor er vi alle forpligtede til at arbejde videre med det - centralt og lokalt", understregede Ole Holdgaard, da han lagde op til debat om idealet.

Læs mere

Folkeskolen.dk's tema om Professionsidealet