Tørnæs kæmper for lynlæreruddannelse for ufaglærte

I går lagde undervisningsminister Ulla Tørnæs endnu en gang det forslag på bordet til en meritlæreruddannelse for folk uden pædagogisk eller akademisk uddannelse, som ellers blev skudt ned fra alle sider af Folketinget i januar. Og forslaget mødte igen modstand, også fra De Konservative.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under Ulla Tørnæs' barselsorlov kom det via embedsmænd i Undervisningsministeriet frem, at ministeriet ikke blot arbejdede med lynlæreruddannelser for pædagoger, akademikere og korrespondenter, men også var på vej med en model for mennesker uden relevant uddannelse, men med relevant livserfaring. Modellen blev øjeblikkelig skudt ned af politikere fra alle sider af salen, og den vikarierende minister Helge Sander måtte erkende, at det end ikke havde været drøftet med regeringspartneren Det konservative Folkeparti.

Men da Ulla Tørnæs vendte tilbage sagde hun bl.a. i en TV-avis, at en merituddannelse for ufaglærte vil kunne øge det faglige niveau i folkeskolen, fordi de lynuddannede skal erstatte vikarer helt uden relevant faglig baggrund. Og nu har hun altså igen lagt en model frem for de øvrige uddannelsespolitiske ordførere, til stor overraskelse for den konservative ordfører Helle Sjelle, som siger til Politiken i dag, at hun havde forventet, at det forslag faldt. Ulla Tørnæs siger derimod til avisen, at det er en model, der "har været nikket til" allerede under den tidligere regering, og hun vil forsøge sig igen med en yderligere præcisering af, hvilke kvalifikationer, man skal have for at kunne komme i betragtning til en meritlæreruddannelse.

Læs mere