Debat

En flov historie

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis det virkelig er sandt, at tre ud af fire skoler inden for de sidste par år har skåret den samordnede indskoling væk eller kraftigt ned (Politiken, 28/5/96), er det noget nær en skandale.

Ikke det, at skolerne har skåret samordningen ned til sokkeholderne, men det, at det er sket i ubemærkethed og samtidig med, at det pædagogiske parnas uimodsagt har præket løs om samordningens velsignelser: Det nye, udvidede læringsbegreb, legen, projektarbejdsformen, integrationen af børn med forskellige faglige niveauer i kombination med differentieret undervisning og den praktisk-musiske vinkel på indskolingen - alt dette har man altså på tre ud af fire skoler i realiteten i et vist omfang modarbejdet i indskolingen. Man har bare ladet konsulenterne snakke løs og nikket åndsfraværende til strømmen af sødladne floskler, mens man i al stilhed har bevæget sig væk fra dem og satset traditionelt fagligt i stedet.

I den politiske korrektheds navn har man snakket parnasset efter munden og overladt det til en lille håndfuld - indimellem udskældte - gengangere i skoledebatten at sige det højt, som et overvældende flertal åbenbart inderst inde har tænkt - og handlet efter. Det må være en flov fornemmelse for de pædagogisk toneangivende, der troede, at de havde skolefolket med sig, nu at opdage, at de i den grad er blevet svigtet. Og ligeså for de mange skolefolk, der dukkede sig, fordi de troede, at de stod isoleret med deres skepsis over for den samordnede indskoling.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvad i alverden er der blevet af vores skoledebat?

Niels Chr. Sauer

Karlebo