Anmeldelse

It og dansk

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Ingen sniksnak og lange manualer med tekniske forklaringer«, skriver Jørgen Knudsen i forordet til denne danskbog, der henvender sig til folkeskolens ældste elever og det holder han, hvilket er befriende og sjældent i sådanne materialetyper. Som lærer kunne man nu godt ønske sig lidt mere baggrund, vejledning og pædagogisk orientering om de valgte opgaver, men materialet henvender sig direkte til eleverne og er som sådan helt selvinstruerende og lige til at gå til for de fleste elever.

It skal integreres i fagene, når det falder naturligt ind. Fakta er, at it falder naturligt ind på meget forskellig vis, afhængigt af hvor naturligt det falder ind for den enkelte dansklærer i egen hverdag, og derfor kan dette materiale virkelig udfylde en plads og sikre, at dansk og it integreres. Nogle dansklærere vil nok mene, at der i denne bog, hvor fokus er på it, skøjtes hen over danskfaglige aspekter som poetisk leg, B.S. Ingemanns »Glasskabet«, responsgivning og hypertekst som genre, men jeg synes, at perspektivet er på plads. Bogens seks afsnit kan der arbejdes med i intervaller, så der veksles mellem fokus på it og på danskfagligheden.

Materialet rummer gode nethenvisninger samt downloadingsmuligheder fra forlagets hjemmeside. Alt i alt vil det være oplagt at købe et klassesæt til deling blandt skolens overbygningsklasser, hvis it ikke i forvejen er fuldt integreret i overbygningens danskfag.

Layoutmæssigt er kvaliteten blød og billig, så investeringen ikke behøver at holde i ti år. Til gengæld er udtrykket friskt og appellerende.