Al begyndelse er svær

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom temperaturen når maksimumhøjder for den danske sommer, og man burde skrue tempoet en anelse ned, er der fuld fart på Nordvangskolen i Glostrup ved København. Snakken går livligt på lærerværelset. Lærere har lige haft møde, nu skal det sidste ordnes ude i klasserne, før hovedpersonerne kommer.

Det er første skoledag.

For mange er det gensyn med kendte ansigter, men for Ellinor Bülow, Helle Ottesen og Morteza Radpay er meget anderledes. De er lærere i 1.b, og ingen af dem har haft en 1. klasse før.

1.b holder til i blok D, og det lyse lokale er pyntet med Dannebrog, røde pelargonier og flotte tegninger med 'Velkommen 1.b'. Klassen har 24 elever med fem forskellige nationaliteter, så flagene fra Danmark, Thailand, Marokko, Makedonien og Pakistan er malet på tavlen.

Børnene har fået brev om at møde klokken 10.30, men de er spændte og kan slet ikke vente, så mange kommer før. Alle med forældre.

- Velkommen. Har du haft en god sommerferie. Vi har glædet os til at se dig, lyder det fra de tre lærere.

Børnene finder deres pladser, de skal sidde to og to. Der er en summen og snakken og bladren i Solsikkebogen og Matematiktak. Det hele er bare så spændende.

- Helle skal have jer i matematik og musik, Morteza skal have jer i idræt, billedkunst og natur/teknik, og jeg skal have jer i dansk og kristendom, fortæller Ellinor.

- Hvad er kristendom? Hvad er idræt? Hvad er et skema? Spørgsmålene hagler ned over lærerne. Der er mange svære ord, men ved fælles hjælp bliver alting opklaret.

- Nu vil jeg lære jer en sang, som er på et andet sprog end dansk, siger Helle.

Uhh! - Den er på engelsk, og vi skal synge den for jeres forældre, når de kommer tilbage.

Helle forklarer, hvad de engelske ord betyder, og så bliver der sunget 'If you're happy and you know it' for fulde drøn. Der bliver klappet, stampet og smækket med tungen, som var det en fodboldkamp.

Efter sangen skal bogstavet I læres. De fleste kender det allerede, de har lært en del i børnehaveklassen.

Morteza hjælper Albulena fra Makedonien. Hvor god hun er til dansk vides ikke. Lærerne fik først at vide dagen før skolestart, at hun skulle gå i deres klasse.

Inden forældrene kommer tilbage, og der skal synges, giver Ellinor lektier for. Fire rækker med I'er til i morgen. Ja! Der er hjemmearbejde fra første færd.

- Ellinor, jeg har fået bogbind på.

- Det har jeg også.

- Ellinor, jeg har fået en kat.

- Hvor er den anden lærer?

Der er mange ting at fortælle, og det med at række fingeren op bliver tit glemt. Ellinor råber navnene op og forklarer om hverdagen i skolen, som den vil blive det næste år.

Mens Ellinor går rundt og tjekker lektierne, spreder uroen sig.

- Ti stille! Kig herop!

Fredag begynder med at tale om dato og årstider.

- Emil, lad den ballon være!

- Nu skal der være ro!

- Hvornår skal vi lave det, vi skal lære i din time?

- Husk så den finger, Benjamin.

Det tager tid at få styr på tropperne, men undervisningen kommer i gang. Børnene får udleveret en blå mappe, og det at sætte papirer i skal også læres. Lærerne går rundt og hjælper, og så snart den katederstyrede undervisning er væk, bliver der larm. På et tidspunkt er tålmodigheden slut, så en af drengene må uden for døren. Der skal sættes grænser.

På lærerværelset bruges pausen til at udveksle erfaringer med kollegaerne, tale med skolepsykologen om en af børnene, der ikke er dukket op endnu. Der skal styr på mælkeordningen, og så er der lige et møde om idrætsdagen, der skal holdes om et par uger.

Ellinor Bülow har været lærer i 12 år og har været tre år på Nordvangskolen. Helle Ottesen har været lærer i 13 år - alle på samme skole. Begge har fortrinsvis undervist i de store klasser. Morteza Radpay kommer lige fra seminariet.

- Det er som at starte på et nyt job, og det er svært at slappe af, når man kommer hjem. Tankerne kører rundt. Jeg kan ikke engang sove om natten, siger Ellinor.

- Der er så mange ting, der giver sig selv i de store klasser. Her skal alt forklares, og vi skal vænne os til at tale deres sprog. Børnene skal jo lære at gå i skole, og vi skal være nærværende og til stede hele tiden.