På med arbejdstøjet

De grundlæggende kundskaber i skolen skal være i orden, mener statsministeren

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De flotte ord er sagt for længst, nye ideer er der ingen af, bare på med arbejdstøjet. Det var konklusionen på statsministerens bemærkninger om folkeskolen, da han holdt sin trontale ved Folketingets åbning.

Knap et halvt minut tog det for Poul Nyrup Rasmussen at berette om regeringens planer, der berører børns grundlæggende skolekundskaber, ny lovgivning og udvikling af folkeskolen.

Da Ritzaus Bureau opsummerede, hvad regeringen vil det næste års tid, blev undervisningsområdet og folkeskolen overhovedet ikke omtalt.

- Det vidste jeg ikke, siger undervisningsminister Ole Vig Jensen. Men sidste år blev uddannelsessektoren nævnt på hver anden side, og der er blevet taget en masse initiativer. Nu gælder det om at føre dem ud i livet.

Ifølge statsministeren er den nye folkeskolelov en god ramme for den videre udvikling. De grundlæggende kundskaber skal være i orden. Dertil kommer, at elevernes læse- og stavekundskaber skal op på et højere niveau, indvandrerbørn og flersprogede skal have en solid undervisning, og der skal gennemføres kvalitetsprojekter for folkeskolen.

Vigtigst i den kommende tid: Regeringen fremlægger forslag om en ny læreruddannelse, hvor der lægges vægt på en styrkelse af lærernes faglige og pædagogiske kvalifikationer.

- Vi har allerede taget en række initiativer, efteruddannelse af lærere, forsøg og kvalitetsudvikling. Nordlæs-undersøgelsen peger på, at tiden før skolen er vigtig, derfor har jeg netop aftalt et møde med socialministeren for at diskutere, hvilke initiativer vi kan tage over for daginstitutionerne, siger Ole Vig Jensen.

Undervisningsministeren kan ikke konkretisere, hvad der præcist skal ske, ligesom han ikke kan oplyse, hvordan regeringen vil komme i kontakt med forældre til førskolebørn.

- Vi må gøre noget for at informere forældrene. Det betyder meget, at de taler med og læser op for deres børn.

Over for indvandrerbørnene skal der også tages initiativer i førskolealderen, og folkeskolens indsats skal strammes op. Ordentlig undervisning er forudsætningen for videre uddannelse, arbejde og et godt liv.