Kongres i DLF: Udgangspunkt i skolen

Danmarks Lærerforenings Kongres 2002 er netop gået i gang i Aalborg Kongres og Kultur Center. De næste tre dages debat skal bl.a. handle om, at DLF skal gå frem mod forhandling af en ny lærerarbejdstid med udgangspunkt i skolen og professionen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der skal drøftes mål og værdier for lærerarbejdet i relation til arbejdstidsaftalen. I en form, hvor vi ikke starter med specifikke krav og ønsker", lyder oplægget fra næstformand Stig Andersen i dagens udgave af Folkeskolen. DLF har gennemført en systematisk indsamling af lærernes egne holdninger og erfaringer for, hvad det er, der skaber det gode lærerliv, og undersøgelsen viser, at det er samværet mede børnene, der står i centrum.

Sammen med de mål og værdier for lærerarbejdet, som kongressen skal vedtage i de kommende dage, skal en redegørelse for lærernes psykiske arbejdsmiljø og lærernes professionsideal danne baggrund for DLFs krav til en ny arbejdstidsaftale i 2004.

Professionsidealet skal også vedtages på denne kongres efter en debat, der har været i gang siden 1999 - et ideal for, hvad det vil sige at være lærer.

Powered by Labrador CMS