Debat

Tre ønsker

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med hensyn til de kommende overenskomstforhandlinger har jeg som lærer tre ønsker, jeg gerne vil have opfyldt.

For det første vil jeg gerne have noget efteruddannelse. Jeg forestiller mig, at hver lærer får mulighed for efteruddannelse i, hvad der svarer til en halv time om ugen. Denne løbende efteruddannelse skal virke som inspiration til egen undervisning og samtidig være en vis sikkerhed for, at mine kvalifikationer vil være fulgt med tiden, når jeg fylder 50.

Det er klart, at ordningen kræver en vis kontinuitet inden for undervisningssystemet. Lærere skal kunne modtage kvalificerende undervisning for eksempel på Danmarks Lærerhøjskole, på seminarierne eller gennem universiteterne. Den samhørighed, der herved opstår, vil samtidig kunne skabe nye muligheder for forbindelse mellem den overvejende teoretiske forskning og den daglige praksis i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ordningen vil også give lærerne mulighed for at dokumentere deres kvalifikationer - det sidste en nødvendighed i en tid, hvor alle tilsyneladende ved noget om undervisning.

Det andet ønske er, at lærerne i en klasse får mulighed for at være til stede i klassen på samme tid, gennem hele skoleforløbet. Hvis klassens lærere kan være til stede samtidig, skabes der mulighed for et reelt samarbejde, der involverer tværfaglig tænkning, større grad af differentiering og ikke mindst fælles forberedelse og evaluering - vel i retning af supervision.

Det tredje ønske er, at skolesystemet indser, at skolen, som den ser ud i dag, er opbygget af en række kurser - i det daglige kaldet fag. Der skal i det daglige afsættes tid på elevernes skemaer til samtale, klassemøder, tværfaglige projekter, elevrådsarbejde og så videre. Det 45-minutters lektions-baserede skoleskema kræver en revision.

København

Powered by Labrador CMS