Debat

I aktion for loven

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lektor ved Danmarks Lærerhøjskole Jens Rasmussen er på banen i Folkeskolen nummer 1/2 med en art psykologiomvunden redningsaktion for den nye folkeskolelovs destruktion af den fagligt vidensformidlende undervisning. Med støtte i Dion Sommers 'Barndomspsykologi', der introduceres i samme nummer, lykkes det for gud ved hvilken gang at spænde den uregerlige udvikling, der med tiden har måttet lægge ryg til lidt af hvert for et sæt fikse ideer, hvis egentlige hensigter er at retfærdiggøre den nye folkeskolelovs overgreb på al hæderlig uddannelse i Danmark. Først skrues en ny folkeskolelov sammen, siden konstrueres de dertil passende børnepsykologiske udviklingstendenser til støtte for lovens urimeligheder. Og igen ender øretæverne hos de lærere, der med skamfuldhedens røde ører har vovet at tale om børn, der var 'snakkende, rodløse, egocentriske og forstyrrende'. Med indførelsen af det neutrale kliniske udtryk 'forhandlerbørn' tåbeliggør man de hidtidige bestræbelser på at ændre snaksomheden, rodløsheden, forstyrrelsen til en for indlæringen mere positiv adfærd. Forhandlerbarnet fremstilles som en faktuel naturlov fremavlet af en udvikling, ingen kan gøre noget ved. Altså er det igen voksenverdenen, lærerne, skolen, der skal tilpasse sig et kunstigt opstillet begrebssæt. Men netop fordi naturlove ikke står til at ændre ved menneskelig indgriben, kan man altså heller ikke længere byde børn den eneste hæderlige form for undervisning, der har dannet grundlaget for vort hidtil så højt priste uddannelsesniveau, og som fordrer et vist mål af koncentration om en udefra stillet opgave. Ja, med baggrund i sin til formålet egnede udviklingsfortolkning kan Jens Rasmussen endog hævde, at man slet ikke kan overføre viden fra et menneske til et andet. Derfor er der kun, som hævdet, at holde projektarbejdets ustrukturerede, kalejdoskopiske overfladiskhed over den psykologiske dåb. Og den urimeligt fagnedbrydende folkeskolelov er reddet. Keine Hexerei, nur ein bißchen Psychologie.

Vagn Madsen

viceskoleinspektør

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Brønderslev

Powered by Labrador CMS