Lærere og forældre

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne blokerer for forældrenes indflydelse i folkeskolen. Det er en af konklusionerne i en ny rapport 'Professionelle og brugere i folkeskolen', som forskerne Karina Sehested og Eva Sørensen fra Institut for Statskundskab på Københavns Universitet har lavet for Jurist- og Økonomforbundet, skriver Ugebladet Mandag Morgen.

Rapporten konkluderer videre, at skolebestyrelserne inddrages i de administrative beslutninger, og at lærerne bruger skolebestyrelserne som allierede i kampen om de sparsomme kommunale ressourcer.

Men lærerne er generelt ikke til sinds at give skolebestyrelserne indflydelse på undervisningen, og det skyldes, at lærerne traditionelt har haft stor frihed til at undervise, som den enkelte finder det rigtigst.

Danmarks Lærerforenings næstformand, Tom Egholm, afviser, at lærerne skulle være imod forældreindflydelse.

- Tværtimod viser de foreløbige resultater af en stor meningsundersøgelse blandt lærerne, at der helt generelt er en meget positiv holdning til forældresamarbejdet, siger Tom Egholm.

Powered by Labrador CMS