Kun en løsning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fire ledere er ikke en universalløsning, som alle landets skoler uden videre kan kopiere.

- Hvis en skole i forvejen er visionær og god til at lægge strategier, vil den også være dygtig til at skabe en form for ledelse, som passer til den. Derfor afgør lokale forhold den struktur, en skole bør have, siger adjunkt Hans Henrik Knoop fra Danmarks Lærerhøjskole i Odense. Han fungerer som konsulent for ledelsesteamet på Abildgårdskolen.

- En anden betingelse er, at lederne fungerer godt sammen. Ellers bliver deres team et niveau i hierarkiet, som gør alting mere besværligt. Så nytter det ikke at have fire ledere, siger han.

Et problem opstår, hvis de bruger meget tid på at holde hinanden ajour.

- Den tid går naturligvis fra lærerne med risiko for, at der aldrig opstår et nært samarbejde mellem den enkelte leder og lærerne.

Ledelsen skal sørge for en klar arbejdsfordeling, så lærerne ved, hvem de skal gå til med hvilke problemer. På den anden side må arbejdsfordelingen ikke udvikle sig til en betonstruktur uden elastik.

- En lærer skal kunne få løst et akut problem, selv om lederen med det pågældende arbejdsområde ikke er til stede, siger Hans Henrik Knoop.

Elastikken betyder, at lederne bliver involveret i mange problemer uden for deres egentlige arbejdsområder. Det tager tid. Derfor tvivler Hans Henrik Knoop på, at et team kan bruges som et redskab til at bringe den enkelte leders arbejdstid ned i nærheden af 37 timer om ugen.

- Lederne kan kun få kortere arbejdstid ved at sænke skolens serviceniveau. Til gengæld betyder det, at elever, forældre og lærere bliver skuffede, siger Hans Henrik Knoop.stan

Powered by Labrador CMS