Anmeldelse

Søvngængeren

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spændende og fængende. Over dybe afgrunde styrter historien om Thomas af sted i tid og rum. Fra New York til en grotte i Maine, til svenske slagmarker og farlige ture i cyberspace hjulpet på vej af sjove svampe fundet i en århundreder gammel indiansk æske. Og det er farligt! Man skal holde ørerne stive for at følge med. Thomas kommer til New York for at forske og skrive sit speciale om nordboerne. Nåede de helt til New York eller måske længere ind på det nordamerikanske kontinent? Det mener Thomas, og han agter at bevise det. På Metropolitan Museet forsker han, samtidig med at han arbejder med at sortere en mængde genstande. Her finder han den indianske æske med euforiserende svampe. Sammen med et par venner tager han dem, samtidig med at de afprøver verden i virtual reality. Så går det galt. Meget galt. Thomas dør tre gange, og en af vennerne vågner aldrig op igen. Der er flere planer og dimensioner i bogen, og vi bevæger os ubesværet ind og ud af dem. Vi er aldrig i tvivl om, hvor vi er, selvom vi ikke altid ved, hvor og hvad virkeligheden er. Thomas møder Margrethe den 1., hendes styresmand Kristoffer og en gammel læge Gabriel, og sammen med dem slås han for den danske krone. Pludselig er vi tilbage i New York og så på slagmarken. Imens ligger Thomas i virkeligheden i en seng på hospitalet.

Samtidig med den hæsblæsende historie får forfatteren megen faktaviden om især historie puttet ind. »Søvngængeren« har et levende sprog, der godt kan fange de unge læsere i målgruppen 14 år og opefter, måske flere drenge end piger især med interesse for virtual reality. Der er nogle løse ender i historien, for eksempel om grotten i Maine, men dem må man så selv binde.