Lange skoledage går ud over børnenes venskaber

Leg og Læring er alt for lidt leg og alt for meget læring. Det fortæller børnene i en ny undersøgelse, der sætter fokus på, hvordan de oplever, at skoledagen varer til klokken 14.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En forlængeet skoledag er først og fremmest lang, mener børnene.

"Skolen, som den ser ud i de første skoleår, er blevet mere skolepræget fremfor det, man havde ønsket: At få mere af fritidspædagogikken ind. Det sker ikke", siger cand. psych. Inge Schoug Larsen til pædagogernes fagblad, Børn & Unge.

Hun er konsulent i Psykologisk Rådgivning og Organisation, som er gået tæt på børnene på to skoler for Børnepolitisk Netværk. Undersøgelsen er ikke forskningsbaseret, men den giver en god strømpil for udviklingen, mener Inge Schoug Larsen.

"Det ser ud som om, børnene mister noget vigtigt i deres liv, nemlig legen i sig selv og deres muligheder for at udvikle venskaber", siger hun.

Børnene fortæller, at deres muligheder for at lege bliver begrænsede. De bliver afbrudt, fordi legen i højere grad bliver lagt ind under skolens struktur. Derfor opgiver de at lege de lege, der går over tid og rum og strækker sig over mange dage.

Samtidig har den længere skoledag også konsekvenser for børnenes valg af legekammerater.

"Der er nogen, man vælger ikke at lege med, fordi det bliver for besværligt, når man ikke kan lege videre i skolefritidsordningen", siger Inge Schoug Larsen.

På den ene af de to skoler i undersøgelsen har mange forældre valgt at tage deres børn ud af fritidsordningen, fordi skolen dækker deres behov for pasning. Men det har haft en utilsigtet bivirkning.

"På den skole er der rigtig mange børn, der siger, at de ikke har nogen venner, og det bekræftes af deres forældre", siger Inge Schoug Larsen.

I takt med at børnene er længere i skole, bliver deres forhold til især lærerne mere og mere betydningsfuldt. Men mange af børnene fortæller om voksne, der ikke lytter og ikke forstår dem.

"Det er vigtigt, at lærerne bliver opmærksomme på, hvor meget deres relation til børnene betyder. Børnene vil enormt gerne være dygtige, og de vil meget gerne anerkendes", siger Inge Schoug Larsen og efterlyser mere bevidsthed om, hvad man gør, når man forlænger skoledagen.

"Man vil børnene det godt. Men når man udvider skoledagen, bliver det på bekostning af nogle vigtige sociale aspekter i børnenes liv. Man er nødt til at have med i sine overvejelser, hvordan man vil håndtere det i børnenes skoleliv".

Børnepolitisk Netværk består blandt andet af Forbundet for pædagoger og klubfolk (BUPL), Pædagogisk Medhjælper Forbund (PMF), Børns Vilkår og forældreorganisationen Skole og Samfund.