Anmeldelse

Fløjtebogen 1

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En umulig opgave! Det er sikkert, hvad mange musiklærere vil sige om klasseundervisning i blokfløjte. 23 elever og 23 blokfløjter værsgo! Men det har Grete Granerud en helt anden opfattelse af, og det gør hun rede for i sine nye fløjtebøger.

Materialet består af en elevbog med tilhørende cd. Dernæst en lærervejledning, hvor der desuden er et selvstændigt afsnit, der hedder »Fra kazoo til fløjte«. Her lægges vægt på gehørspil og improvisation. Hertil er der også en cd.

Elevbogen består af to afsnit. I første del præsenteres de 13 melodier. Venstresiderne har sangenes tekster og melodier og blokfløjtestemmerne skrevet ud på noder. På højresiderne er fløjtemelodierne skrevet ud med noder og bogstaver. Det er så meningen, at eleverne kan øve noderne ved at dække over bogstaverne. Desuden er der på disse sider gode vink til fløjtespillet og ideer til lege. Anden del består af opgaver, der tager udgangspunkt i sangene, og fløjtesatser for de lidt mere øvede elever.

Lærervejledningen er særdeles grundig. Til hver enkelt sang er der en minutiøs gennemgang af indøvningsfasen. Der arbejdes med improvisation, ekkospil og solmisation, og der er gode ideer til lege og akkompagnement. Afsnittet »Fra kazoo til fløjte« indeholder ni måske mindre kendte sange. Der arbejdes med gehørspillet, og det er den overordnede ide, at melodierne indlæres på kazoo, hvorefter erfaringerne bringes videre til blokfløjtespillet.

Her er et godt og grundigt materiale, der giver underviseren en solid baggrund for at kaste sig ud i fløjtespillet med børnene. Man kan lade sig tage ved hånden af materialets progression eller blot plukke af stoffets iderigdom.