For lidt information, for lidt dialog

Ny pædagogik skal introduceres ordentligt, ellers resulterer det i personale- og elevflugt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For dårlig information. Så går det galt, lyder det fra mange kanter.

Fremtiden for Skamby Skole afgøres måske på et møde i kulturudvalget 2. juni. Lige nu taler man om at slå to skoler sammen, og måske kan Skamby Skole komme i skoledistrikt med Søndersø og lægges ind under dér. Måske bliver skolen bare lukket.

Indtil videre er viceskoleleder fra Nordmarkskolen, Robert Mikkelsen, konstitueret leder det næste år, og lærer Anne Gramkow Jensen konstitueres som vice­skoleleder.

»Det er en overvejelse, om kun 79 elever ikke overskrider smertegrænsen for at drive skole. Skamby Skole bliver meget dyr i drift, men det gør noget ved et lokalsamfund, hvis man lukker skolen«, siger forvaltningschef Erik Larsen.

»Jeg tror, at dét, der er kikset, er, at der er blevet informeret for lidt og over for kort tid. Så sker katastrofen. Når man ændrer radikalt på en skole, virker det voldsomt på forældrene, og hvis der ikke bliver informeret godt nok, kan forældrene frygte, at deres børn er med i et eksperiment. Det er problematisk, når mellem 30 og 40 procent vælger at tage deres børn ud«.

Også lærerne er rejst.

»Mange lærere har fundet sig et andet job. Der er næsten sket en hel udskiftning af lærere på Skamby Skole på to år, men der har været forskellige årsager til, at lærerne er rejst«.

Vil ikke droppe ideen

Forvaltningschef Erik Larsen siger, at politikerne har sagt god for den nye pædagogik.

»Politikerne har sagt, at når skolebestyrelsen, skolens ledelse og lærere synes, det er en god ide med en ny form for pædagogik, så siger de okay til det. Det giver nogle muligheder for en lille skole. Men så rejser begge de ledere, der har været drivkraften i det hele, pludselig«.

Erik Larsen understreger, at personaleudskiftningen ikke har fået politikerne til at overveje at droppe den nye form for pædagogik. Politikerne har besluttet, at den skal prøves.

Formand for Nordfyns Lærerkreds, Erik Jessen, vil bruge erfaringerne fra Skamby Skole til at se fremad. Han siger, at der har været tale om et meget langvarigt forløb, hvor skolen så nu kæmper for sin eksistens, men han mener ikke, at man skal blande pædagogik og skolenedlæggelse sammen. Det nuværende personale på skolen tror på det pædagogiske projekt og er meget engagerede i det.

»Som kreds er vi positive over for nye pædagogiske tiltag, og vi har da også været åbne og nysgerrige over for pædagogikken her, men der skal være tale om en åben proces præget af dialog og ikke et ensidigt ledelsesprojekt«, siger Erik Jessen.

»Den lære, jeg kan drage, er, at når man indfører en ny pædagogik, skal det introduceres ordentligt. Her var det ledelsen, der kom med projektet. Sådan et tiltag skal bygge på en reel og ægte dialog mellem både tilhængere af ideen og skeptikere. Der skal være dialog mellem ledelse og ansatte og mellem skolen og forældrekredsen. Det kræver en åben, demokratisk og lyttende ledelse, der vil dialogen. Det er simpelt hen en nødvendighed«.

hlauritsen@dlf.org