Invitation til debat

Vante forestillinger om skole, undervisning, lærere og elever brydes med nye

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sommerens debat om skolen har været livlig, inspirerende og til tider provokerende. Det er godt, for skolen er en samfundsmæssig opgave, og interessen for og debatten om skolen er en forudsætning for, at skolen udvikler sig.

Men debatten i medierne er ikke tilstrækkelig, når vi skal udvikle skolen. Vi har brug for en lokal debat. Det er lokalt - i klassen, på skolen, i kommunen - at kvaliteten skabes. Det er lokalt, man kender forudsætningerne og har grundlag for at prioritere mål og ressourcer.

Udfordringerne er store. Vante forestillinger om skole, undervisning, lærere og elever brydes med nye. Det kan skabe usikkerhed og frustration. Men der er ingen vej uden om. Folketinget har stillet opgaven. Folkeskolen skal give alle en chance. Folkeskolen er nemlig den enkeltinstitution, som har størst betydning for fremtidens danskere. Vi ved det ikke længere er tilstrækkeligt at kunne læse, stave, regne og skrive. Selvstændig problemløsning, ansvarsfølelse, kommunikation og andre kvalifikationer er lige så væsentlige for at kunne leve aktivt med i et demokratisk samfund.

Folketinget har sat målet med Folkeskoleloven i 1993. Loven anviser også på en række punkter elementer til at nå målet. Men den siger ikke noget om, hvordan opgaverne løses. Vi må drøfte, hvordan vi lokalt kan konkretisere målene, så de bliver en naturlig del af hverdagen på skolen.

Hvordan sikrer vi, at eleverne får tilstrækkeligt udbytte af skolen? Og at alle får en kompetencegivende uddannelse? Hvordan indretter vi skolen til nye undervisningsformer? Holddannelse? Auditorium? Laboratorium? Hvordan bliver informationsteknologien et redskab i udviklingen og ikke målet i sig selv? Hvordan bliver forældre, lærere, politikere og skoleledere bedre til at klæde børnene på til fremtiden?

Disse spørgsmål - og mange flere - skal finde et svar på skolen og i kommunen. Lokalt må vi sikre os, at de ressourcer vi har til rådighed anvendes bedst muligt. Den øgede elevtilgang giver på sigt flere ressourcer til skolen, men de skal ikke nødvendigvis anvendes på samme måde som hidtil. Vi skal også blive bedre til at vurdere resultatet af vores indsats. Vi har i mange år hovedsageligt beskæftiget os med, hvad der kom ind i skolen, og der er behov for, at vi interesserer os mere for, hvad der kommer ud af skolen.

Kommunernes Landsforening har taget initiativ til at få sat en debat i gang med projektet: 'Kvalitet i folkeskolen - et lokalt ansvar'.

Foråret blev brugt til debat om kvalitetsudvikling blandt kommunalpolitikere og forvaltningschefer fra i alt 250 kommuner. En debat, der skal øge kommunalpolitisk opmærksomhed og engagement omkring folkeskolen.

Efteråret vil bringe debatten ud i kommunerne og til skolerne. Ud hvor det sker - til forældre, ledere, lærere, elever, politikere - og alle der interesserer sig for skolen. Landsforeningen tilbyder en kursusrække om kvalitetsudvikling for skolebestyrelser, skolens ledelse og tillidsrepræsentanter samt en 'debatpakke' til kommunerne med forskelligt inspirationsmateriale, som kan anvendes lokalt.

Kvalitetsudvikling har ingen facitliste og er ikke et spørgsmål om centrale projekter fra os eller andre. Kvalitetsudvikling bæres af professionelle og engagerede ledere og medarbejdere i skolen, som i samspil med skolens øvrige parter kan omsætte visioner og mål til virkelighed. Uden lederes og medarbejderes aktive medvirken - ingen kvalitetsudvikling.

'Kvalitet i skolen - et lokalt ansvar' er en invitation til dialog med alle skolens parter.

Evan Jensen er formand for Kommunernes Landsforening.

Powered by Labrador CMS