Faglig læsning mere end teknik

Faglig læsning handler om, at man skal kunne læse sig til ny viden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fiskeren i Østersøen skal dagligt kunne læse sig til, hvad EU's direktiver betyder for hans fangstkvote. Ofte sker ændringerne fra dag til dag. De meddeles på skærm eller papir. Sproget er præget af stiltraditioner i fransk embedsmandsstil. Jeg skulle hilse og sige, at i den syntaks er læsbarhedsovervejelser en ø på månen. Hvis det danske Fiskeridirektorat har udformet bestemmelsen, er den sproglige form ofte mere læsevenlig. Men alligevel med kompliceret syntaks og med brug af sjældne ord, som kun juristen kender.

Konsekvensen af ikke at kunne læse og forstå dagens meddelelse om fangstkvote, fiskerigrænse, fiskearter, netstørrelser - you name it - er drastiske. En ulovlig fangst kan idømmes bøder på flere hundrede tusinde kroner, selvfølgelig tab af fangsten, og konfiskation af fiskeredskaber. Ikke sjældent må fiskeskipperen gå fra hus og hjem.

For en generation siden var fiskeri et af de erhverv, man kunne fungere fortrinligt i - med en til tider meget stor indtjening - selv om man havde store læsevanskeligheder.

Faglig læsning handler først og fremmest om at kunne læse sig til ny viden.

Men man skal også kunne forbinde tekstens centrale sammenhænge med sin egen baggrundsviden. Og man skal kunne opfatte, hvornår en detalje er afgørende. Man skal kunne vurdere, om sagsfremstillingen er troværdig. Og hvilken holdning til emnet, den er præget af. Man skal kunne opfatte, hvad emnet betyder for ens egen tilværelse, for eksempel for muligheder og begrænsninger i bredere forstand, eller om der er tale om vigtige informationer, der straks skal tages højde for, som i eksemplet med fiskeren. Dertil kommer, at flere og flere mennesker i deres arbejde dagligt skal læse store mængder tekst på kort tid. Tekster, som danner grundlag for sagsbehandling, beslutning og nyorientering.

Det er en kæmpebelastning, hvis man læser langsomt og med utilstrækkelig forståelse af sagsfremstilling, holdninger, væsentlige detaljer og lignende. Flere og flere veluddannede voksne, der ikke havde læsevanskeligheder i forbindelse med skolegangen, oplever et behov for at udvikle deres læsekompetence for at kunne overkomme arbejdet.

Faglig læsning er nu et ansvar for alle skolens lærere. Især for lærerne i de boglige fag, hvor læsning af faglitteratur er en selvfølgelig del af arbejdet.

For nogle år siden overtog en erfaren 'overbygningslærer' undervisningen i 3. klasse i orienteringsfagene. Efter den første time erklærede han på lærerværelset: 'De er allesammen analfabeter. Jeg kommer til at læse hele historiebogen højt!'

Mange matematiklærere vil genkende problemet. Også fra de ældste klasser. Det er nu en opgave for klassens lærerteam at planlægge, gennemføre og vedligeholde undervisningen i faglig læsning.

Der er udkommet en ny bog for voksne om faglig læsning 'Videregående læsning' af Carsten Elbro og Per Nielsen. Målgruppen er studerende og andre voksne læsere, der oplever, at deres hidtil udmærkede læsekompetence nu er utilstrækkelig til at dække deres læsebehov.

Læs bogen som faglig læsning, så den ny viden kan blive til anvendt viden til gavn for alle klassens elever.

Lene Møller er seminarielektor.

Powered by Labrador CMS