Målrettet læseindsats har virket i Kolding

Kolding Kommune har besluttet en målrettet indsats på læseområdet og har handlingsplaner for hvert enkelt klassetrin. En ny måling af elevernes læsning viser, at indsatsen virker med læseresultater, der generelt ligger markant over landsgennemsnittet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunen tester hvert år 2., 3., 4. og 8. klasserne. Tidligere har 4. klasserne haft problemer, men i den nyeste test er læseresultaterne her nu nået op på landsgennemsnittet, oplyser formanden for kommunens uddannelsesudvalg, Henrik Larsen, i en pressemeddelelse.

2. klasserne har haft og 3. klasserne har haft fremgang i de år, Kolding har haft særlig fokus på læsning og ligger nu væsentligt over landsgennemsnittet, og også i 8. klasse er læser eleverne bedre end landsgennemsnittet. Her viser prøverne, at også de sprogsvage elever forbedrer sig inden for læsehastighed og tekst-forståelse.

Udvalgsformanden roser lærere, pædagoger og forældre for indsatsen og fremhæver specielt Dyrehaveskolen, som med mange tosprogede elever har opnået fine læseresultater.