Anmeldelse

Religion 7/8 / Religion 9 / Metodisk vejledning til Religion 7/8 & 9

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med bøgerne 'Religion 7/8' og 'Religion 9' er serien 'Religion 1-9' nu færdigudarbejdet. Det er en serie, der indholdsmæssigt lægger vægt på, at eleverne får viden om, hvad kristendom er, og også en oplevelse heraf ved at møde en kristen tydning af nogle af de spørgsmål, der er aktuelle for nutidens mennesker. Metodisk lægges der vægt på fortællingen, men ikke fortællingen for fortællingens egen skyld, men fortællingen som åbner for undren, eftertanke og samtale. Derved vækkes opmærksomhed på nogle livsvilkår og spørgsmål, som kristendommen tyder, og som derved kan udfordre til besindelse.

Forfatternes syn på kristendomsfaget har ikke ført til, at disse bøger indeholder et væld af opgaver, hvor der skal sættes krydser, streges under, indsættes manglende ord eller udfyldes talebobler. Bøgerne indeholder opgaver, de er få, men lægger præcist op til dét, forfatterne vil med de enkelte afsnit. Derfor kan det betale sig at læse lærervejledningen, her fortælles om sigtet med de enkelte afsnit, og det er her, man som lærer får grundlag for beslutning om at ændre kurs i forhold til den af forfatterne udstukne.

Med 'Religion 7/8 og 9' fortsættes seriens klare redaktionelle linie. Overskuelige afsnit med relevante emner og mange gode oplæg til betydningsfulde samtaler. I de to bøger er der henholdsvis fem og fire emner, som udmærket dækker det foreskrevne i faghæftet, med overskrifter som folkekirken, menneskerettigheder, islam, menneskets grundvilkår, kærligheden, retten til liv med flere Alle emner belyses kort af forfatternes egne tekster, men ellers med et væld af meget fine citater fra romaner, noveller, digte, interview, nye og ældre salmer samt velvalgte illustrationer i form af billeder, skulpturer, tegninger med videre. Fagligt trækkes tråde til både dansk og billedkunst, men også til historie og samfundsfag.

Lærervejledningen er grundig med faglig-pædagogiske overvejelser, grundige faglige gennemgange og kommentarer og endelig en mængde gode tekster til supplement af elevbøgernes.

Der er tale om et materiale af høj faglig og pædagogisk kvalitet. Her er udfordringer både til den ikke fagligt helt velfunderede lærer og til den med hang til raffinementer. Og ikke bare læreren, men også eleverne vil få glæde af dette materiale, her er indhold, som vil vække til både forargelse og glædelig genkendelse.