Kritik af skolernes idrætsundervisning

"Der er stor forskel på, hvilken idrætsundervisning eleverne møder. Mange idrætslærere gør et godt job, men en stor andel kører et alt for lavt aktivitetsniveau", siger formanden for Danmarks Idrætsforbund i Nordjylland, Michael Andersen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Han peger på, at andelen af overvægtige børn er tredoblet på ti år.

"Det hænger da lidt sammen med, at børn ikke kommer udenfor i skoletiden. Det giver et problem for deres bevægelsesmønster, hvis børn ikke bliver belastet fysisk", peger han på.

Michael Andersen mener at 60-70 procent af tiden i idrætstimerne går med boldspil.

"Boldspil er da godt nok, jeg elsker da selv at lege med en bold, men en aktivitet som spring over hest er jo nærmest forsvundet ud af faget, der ikke længere hedder gymnastik".

Han så gerne, at der blev et større samspil mellem idrætsforeninger og skolefritidsordningerne.

"Vi har jo nogle unge instruktører, der sagtens kan lære børn op til 4. klasse noget om de forskellige idrætsgrene. Vi har også en sum penge som kan søges til den slags aktiviteter, men initiativet skal komme nedefra, fra idræts-foreninger og skolefritidsordninger", mener Michael Andersen.

Torben Vandet Kristensen er formand for idrætslærerne i Danmark. Han hilser ideen om en tættere samarbejde mellem idrætsforeninger og skolen velkommen.

"Det er ikke nok, at nye tiltag sker i fritidsordningerne. De overvægtige børn er nok ikke så motiverede til at vælge fysiske aktiviteter i fritidsordninger, så de ekstra tiltag skal ind i skolerne", mener han.

Torben Vandet Kristensen erkender at idrætslærerne måske ikke har været gode nok til at sælge hele viften af fysiske tilbud til især de ældste elever.

"Idræt er jo ikke bare et rekreativt fag, men er også et kundskabsfag. Lærerne skal nok være bedre til at forklare eleverne, at det handler om at kunne bruge hele kroppen. Når klare mål for idræt bliver gældende fra sommeren 2003, bliver det nemmere for lærerne at se delmålene. De yngste elever har jo en kropslig glæde, som skal udfordres på mange måder, så de kommer hele spektret rundt. Det er nok urealistisk at få flere idrætstimer, men der kan jo sagtens komme idrætsfaglige emner ind i andre timer. Der kunne godt komme noget mere krop ind i timerne", mener Torben Vandet Kristensen.

Powered by Labrador CMS