Debat

Sommerferien er for kort

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne arbejder ikke så lidt, som rygtet ofte vil antyde, men måske heller ikke så meget, som de selv hævder!(?).

Når man nævner, at ens profession er lærer (hvis det ikke allerede er afsløret af 'uniformen'), ændres samtalen, og anseelsen kan snildt ligge i midten af en enkrone.

Hvis jeg havde forsøgt mig med andre titler såsom freelancejournalist eller fotograf ved et ugeblad, ville folk typisk udvise større respekt og interesse for min person og arbejde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men jeg er lærer, og det er jeg stolt af.

Og så er man selv ude om, at man ustandselig udsættes for at høre denne sætning: 'Nå, så har du snart sommerferie. Er det nu ni eller ti uger, I holder!?'

Jeg prøver slaget i dynen:

Lærerne har faktisk selv optjent deres ferie ved merarbejde igennem hele skoleåret. Og har i princippet ikke længere ferie end andre på arbejdsmarkedet.

Skolen har lukket, og eleverne har fri, men det betyder ikke, at lærerne har det.

De fleste lærere bruger den første uge og især den sidste uge af sommerferien til forberedelse af det kommende skoleår.

Lærerjobbet indebærer usynligt arbejde, og vi har det derfor til tider som den amerikanske forfatter Ernest Hemingway:

En dag sad han ude i haven og kiggede ud i luften. Naboen kom forbi og sagde: 'Nå, du holder nok fri i dag!?'

Hemingway svarede: 'Nej, jeg arbejder på min nye roman.'

Senere på dagen kom naboen igen forbi. Hemingway sad nu igen ude i haven og kiggede ud i luften.

'Nå, du arbejder nok stadigvæk!?' spurgte naboen.

Hvortil Hemingway svarede: 'Nej! - nu holder jeg fri!'

Nogle vittige hunde siger, at der er tre grunde til, at man bliver lærer: Juni, juli, august.

Det kan da være nogle dejlige måneder, selv for en lærer.

Men hvis de resterende ni måneder af året skal være tilfredsstillende som lærer, er der tre andre nødvendige grunde, nemlig: Børn, udfordring, selvværd.

Lærergerningen er blevet så krævende, at det er nødvendigt med mentalluft til psykisk opladning og til inspiration af pædagogiske opfindsomheder. Lærernes sommerferie er måske ikke for kort, men heller ikke en dag for lang.

Rygter kan sige mere om afsender end om modtager.

Lærerne er bedre end deres rygte, det siger rygtet.

Lars Jønner Alving

Vordingborg

Powered by Labrador CMS