Debat

Kommunal magtfordrejning

Roskilde Kommune har et problem, der skal løses

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Roskilde Kommune har placeret sig selv på landkortet med en uhørt og uacceptabel personalepolitik. En af kommunens skoleledere er blevet fritaget for tjeneste på baggrund af et læserbrev i den lokale avis, hvor lederen forsvarede sin skoles og sine medarbejderes faglighed. Det skete som en reaktion på en artikel, hvor formanden for Skole- og Børneudvalget udtalte, at den pågældende skole »har ondt i fagligheden«. Skolelederen tilbageviste altså anklagen samme sted, den blev fremsat, nemlig i avisen.

Roskilde Kommune anklager skolelederen for illoyalitet.

Havde sagen ikke haft så alvorlige konsekvenser, ville man kunne trække på skulderen ad en kommune, der med nærtagenhed og over­eksponering afslører, at den ikke kan tackle en både saglig og velplaceret reaktion fra en skoleleder, der tager sin ledelsesopgave på sig.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

På grund af netop de menneskelige, faglige og principielle konsekvenser er det ikke tilstrækkeligt at negligere denne sag, som Danmarks Lærerforening da også betragter som udtryk for magtfordrejning.

Sagen er alvorlig for den pågældende leder og principiel for alle kommunale ledere. Det er ikke første gang, vi ser forsøg på at fratage ledere ytringsfriheden. Det sker i små og større sager, at skoleledere får mundkurv på, så ytringsfriheden knægtes eller antastes alvorligt. Almindelig faglig sparring og kvalificeret modspil i forhold til konsekvenser af politiske beslutninger kan for nogle ledere betyde tjenstlige samtaler og pålæg om ikke at diskutere deres vurdering med skole­bestyrelser og det politiske system. Kommunale ledere er ganske vist underlagt politiske beslutninger og må agere ud fra fastlagte budgetter og overordnede mål, men ingen med indsigt i ledelse vil kunne hævde, at det tjener kommunen eller den enkelte institution at fratage lederne retten til at argumentere, til at have selvstændige visioner og til at forsvare deres arbejdsplads. Faktisk er det sådanne kvalifikationer, man ansætter kompetente ledere på.

Eftersnakkere og ledere uden personlig og faglig involvering egner sig ikke som ledere i en folkeskole, der har undervisning i demokrati som en fornem del af sin målsætning.

Roskilde Kommune har et problem, der skal løses. Den uberettigede tjenstlige sanktion mod den pågældende skoleleder skal ophæves, og skolelederen skal renses for beskyldningen om illoyalitet. Såfremt det ikke sker, går DLF til domstolene med henblik på at få fastslået, at sanktionen er og har været uberettiget. Foreningen har givet Roskilde Kommune mulighed for selv at løse knuden. Det prestigetab, Roskilde Kommune allerede har lidt, vil kun kunne begrænses ved, at kommunen sikrer en hurtig og værdig afslutning på denne sag.

Astrid Schjødt Pedersen er formand for DLFs organisationsudvalg