Debat

Angående decentral løn

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne form for løndannelse bliver kraftigt diskuteret i folkeskolen for øjeblikket. Mange mener, at hvis solidariteten skal overleve, skal der siges klart nej til tanken om, at nogen skal belønnes specielt for et arbejde i det teamwork, som lærere oftest danner ved en skole. Et team er ikke stærkere end den svageste lærer i teamet. Derfor ingen belønning til enkeltpersoner.

Oprindelig var solidaritetstanken grundlaget for dannelsen af fagforeninger. Her kunne alle med samme ret og med mulighed for samme vilkår arbejde for fællesskabet og kæmpe for fælles forbedringer.

Danmarks Lærerforening blev en stærk forening. Der stod respekt om lærernes fagpolitiske krav. Det var svært for arbejdsgiverne at bryde fællesskabet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Med tiden er solidaritet blevet et 'fyord' på linie med 'kommunist' og 'venstreorienteret', og det er lykkedes arbejdsgiverne at ændre radikalt på forhandlingsmetoderne. Nu er det kredsene, som i høj grad lokalt skal forhandle de enkelte medlemmers forhold på plads. Hermed blev det de stærke medlemmer, som fik flest fordele. I mange tilfælde er det jo nødvendigt at fremhæve sine egne fortjenester og dermed forhandle en bid af kagen hjem til sig selv. De ydmyge lades i stikken. 'Enhver er sin egen lykkes smed'.

Solidariteten mellem lærerne trækkes nu kun af stald for at forhindre, at de børnehaveuddannede medlemmer af vores fælles fagforening ikke bliver honoreret som ligeværdig part i indskolingen. Jeg kan ved selvsyn konstatere, at børnehaveklasselærerne har et eksemplarisk samarbejde med lærerne i indskolingen, og det er lykkedes de to grupper at udvikle et fælles sprog og et fælles mål til gavn for børnene. Samarbejdet er godt lige indtil det gælder løn og arbejdsvilkår. Så skiller vandene.

Centralt er det på tide, at der arbejdes på at ligestille børnehaveklasseledernes løn og arbejdsvilkår med lærernes, det er ikke nødvendigt at bruge lokalløn som en slags kompensation for arbejdsgivernes dårlige samvittighed over de forhold, man må byde skattede medarbejdere.

Eva Horstmann

tale-hørepædagog, Ferritslev