Debat

Den gode lærer

og den gode leder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre forskere har fundet ud af, at lærerne har stor betydning for eleverne! Det kunne man læse i aviserne i forrige uge. Professor Per Fibæk Laursen har i sin afhandling om den autentiske lærer beskrevet, at det ikke er brugen af bestemte pædagogiske metoder, der er afgørende for en god undervisning. Derimod fremhæver Per Fibæk Laursen, at lærerne skal være fagligt og pædagogisk kompetente, og så skal de ikke mindst brænde for den opgave, det er at undervise børn.

I min tale ved Skårup Seminariums 200-års-jubilæum 3. juni beskrev jeg den gode lærer som læreren, der brænder for sine elever, brænder for sine fag og brænder for sit eget liv. Skal vi give eleverne de nødvendige faglige kundskaber, er det nødvendigt, at vi er dygtige til de fag, vi underviser i. Skal vi give eleverne forudsætninger for en alsidig, personlig udvikling gåpåmod til at ville noget med deres liv er det vigtigt, at vi vil noget med vores liv. Og skal vi kunne nå de elever, hvis udvikling vi har påtaget os et stort medansvar for, er det naturligvis en forudsætning, at de betyder noget for os.

Det er en misforståelse at tro, at alle lærere kan undervise i alle fag på alle klassetrin. Ønsker vi at styrke fagligheden, er der efter min mening ikke tvivl om, at lærernes faglige forudsætninger er den afgørende faktor. I den forbindelse er det i øvrigt meget urovækkende, at Centrene for Videregående Uddannelse stort set ikke kan oprette faglige kurser, fordi de ikke prioriteres af kommunerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er imidlertid en lige så stor misforståelse at tro, at ingen lærere kan undervise såvel små som store elever. Som Per Fibæk Laursen påpeger, er det netop denne mulighed for afveksling, udvikling og engagement i eleverne gennem en længere årrække, der for nogle lærere er helt afgørende for at kunne være en »autentisk lærer«. Vi må endvidere modarbejde den misforståelse, at lærerens faglige kvalifikationer er mindre afgørende i de små klasser. Skal vi kunne nå alle eleverne, kræver det, at læreren har et stort fagligt overskud. For andre lærere er netop specialiseringen i bestemte elevgrupper det, der styrker deres motivation.

Den gode lærer er med andre ord kendetegnet ved, at de faglige og pædagogiske kvalifikationer og lærerens engagement i undervisningen er i top. Er vi enige i det, er det ikke vanskeligt at pege på væ­sentlige elementer i god skoleledelse. En god skoleleder må sørge for, at den enkelte lærers kvalifikationer bruges og udvikles, og sørge for, at den enkelte lærers engagement er i top, eller som jeg lidt populært har udtrykt det: at den enkelte lærer og børnehaveklasseleder kommer glad på arbejde og går glad hjem hver dag. Skolelederen må sørge for at få alle med i skolens udvikling og arbejde på, at der i skoleudviklingen bliver plads til at understøtte den enkeltes styrkesider og engagement.

Kan vi i fællesskab sætte disse pejlemærker for den gode lærer og den gode skoleleder, er vi kommet et skridt nærmere den endnu bedre folkeskole.

Anders Bondo Christensen er formand for DLF