Pædagogik-faget er for politisk korrekt

Når unge lærere ser tilbage på faget pædagogik på seminariet, så oplever det som en slags indoktrinering, hvor de blev undervist i politisk korrekt pædagogik, og at mange af de "rigtige" holdninger kom til kort i skolen. En evalueringsrapport anbefaler seminarielærerne at være meget bevidste om egne faglige værdier.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut, Eva, har evalueret faget pædagogik i henholdvis lærer- og pædagoguddannelsen som en slags forløber for de kommende evalueringer af de to uddannelser i deres helhed. Og det viser sig, at faget pædagogik i begge uddannelser er meget præget af de "rigtige" holdninger. De ligger implicit i undervisningen og gøres ikke til genstand for refleksion. Men det er tilsyneladende kun de lærerstuderende, der er kritiske over for denne politiske korrekthed.

"En af grundene er nok, at læreruddannelsen er meget fragmentarisk, mens de pædagogstuderende i højere grad er i stand til at se fagets anvendelighed i forhold til praksis", siger formanden for evalueringsgruppen Søren Vang Rasmussen, der er rektor for Haderslev Seminarium, der både rummer læreruddannelsen og pædagoguddannelsen.

Seminarielærerne er meget bevidste om, at normer og værdier er en del af pædagogikfagets natur, men de studerende oplever tilsyneladende, at de bliver påduttet bestemte normer og værdier. Derfor anbefaler evalueringsgruppen, at seminarielærerne arbejder med at gøre det mere tydeligt for de studerende, at faget i sig selv er normativt, altså rummer en foreskrivelse af normer og værdier, og arbejde med det som tema. De foreslår også, at man i selve faget arbejder med spørgsmål som "hvad gør man, når man ikke kan få idealerne til at passe til virkeligheden f.eks. i praktikken?". Og så understreger evalueringsgruppen, at underviserne skal være meget bevidste både om deres egne værdier og om de pædagogiske trends, der er herskende på det givne tidspunkt.