NETopNU

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»It skal være et fremherskende pædagogisk værktøj i den danske folkeskole, og eleverne skal bruge computeren som et personligt redskab, hvor de kan lære med de værktøjer, de selv og lærerne har valgt for at nå målene«.

»It skal integreres i fagene på alle trin og alle niveauer, hvor det er naturligt. En øget brug af it i uddannelsessystemet kan medvirke til at leve op til kravene om øget faglighed og kvalitet«.

»Skal its potentiale udnyttes optimalt på de yngste klassetrin, så elever og lærere oplever fri adgang til udstyret, er det hensigtsmæssigt, at computerne befinder sig i elevernes nærområder. For eksempel i klasserummene eller i tilstødende arealer, så eleverne ubesværet kan gå til og fra maskinerne efter behov«.

»Regeringen har som mål, at folkeskolens elever skal tilbydes et it-bevis. Det skal være med til at sikre elevernes optimale muligheder for at udvikle grundlæggende it- og mediekompetencer, inden de forlader grundskolen«.

Ovenstående citater virker sikkert som gode gamle kendinge for de lærere og it-vejledere, der har haft fokus på it-integration i mange år. Men citaterne er faktisk alle helt friske, taget fra regeringens nyligt udsendte publikation »It i folkeskolen en investering i viden og velfærd«, som kan læses på: http://pub.uvm.dk/2003/it/1.html

Er der så ved at ske noget mere konkret på området, vil næste tanke måske være. Allerede i regeringsgrundlaget fra november 2001 hed det: »Der skal udvikles et it-bevis til folkeskoleelever«. Og jo, nu er arbejdet med den konkrete udformning af it-beviset så langt, at skolerne fra november måned kan tilmelde sig som it-bevis-skole.

Målet med it-beviset er, at eleverne ved at arbejde med it og medier integreret i faglige og tværfaglige forløb udvikler kvalificerede it- og mediekompetencer, som sætter dem i stand til at agere i et netværkssamfund, hvor it og medier har en fremtrædende plads. Mere om beviset på www.itmf.dk/it-beviset/default.html

It- og medieundervisningen i skolen skal sikre, at eleven udvikler viden og holdninger om de digitale værktøjer for kritisk at kunne tage stilling til, hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge dem. It-beviset skelner mellem at kunne betjene, at kunne forstå og at kunne reflektere over brugen af it og medier. Desuden opererer it-beviset med en genreopdeling i fem hovedområder: Læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk.

Inden for hvert hovedområde er der en beskrivelse dels af de slutmål, eleverne forventes at nå, inden de forlader folkeskolen, dels af tre niveauer af trinmål, som eleverne opnår gennem skoleforløbet. Til hvert trinmål er der udarbejdet en vejledning med ideer til, hvordan eleverne kan arbejde med medierne.

Når lærerne og eleverne i en klasse på en it-bevis-skole vurderer, at eleverne har haft mulighed for at udvikle kompetencerne, kan eleverne få et bevis på, at de opfylder målene for it- og mediekompetencerne på det pågældende trin. Det er den enkelte elev og lærer, der i fællesskab vurderer udbyttet af de aktiviteter med it og medier, der har fundet sted i den forudgående periode. Læreren udskriver derefter et bevis ud fra en vurdering af elevens konkrete evaluerings- og dokumentationsmateriale.

På it-bevisets websted, www.it-bevis.dk, vil der være artikler og værktøjer, der kan hjælpe og inspirere lærerteamene i deres daglige arbejde med at tilrettelægge, gennemføre og evaluere læreforløb, som it og medier er en del af. På webstedet vil der også være links og henvisninger til læremidler og andre resurser.

Det bliver spændende at følge, om it-beviset kan være medvirkende til at få intentionerne med it-integrationen i skolerne til at lykkes.

Powered by Labrador CMS