Det mangfoldige klasseværelse – dilemmaer og udfordringer i undervisningen

Det mangfoldige klasseværelse – dilemmaer og udfordringer i undervisningen

I landets klasseværelser sidder mange elever med flygtninge- eller indvandrerbaggrund. Det stiller krav til lærere der skal anerkende og håndtere elevernes forskellighed, mens de samtidig skal undervise i emner, der kan være konfliktfyldte. Hvilke krav stiller det mangfoldige klasserum til dig som lærer? Hvilke udfordringer kan opstå, og er der bestemte dilemmaer, du som lærer kan befinde dig i? Hvad med dit eget ståsted som lærer? Hvilke for-forståelser bringer du selv ind i klasselokalet, og hvilken betydning har det for din undervisning? Dette tre-dages-kursus er henvendt til lærere og lærerstuderende, som sammen med kolleger vil søger viden om udfordringer, flerkulturelle ståsteder og mangfoldighed i klasselokalet. Igennem tre dage arbejder vi med forståelse og tackling af mangfoldighed i undervisningen. Når eleverne fx taler om ’de andre’, hvem mener de så? Hvad gør ’de andre’ anderledes? Samtidig reflekterer vi også over vores egne for-forståelser. Kender vi vores eget ståsted i mødet med elevernes? Er den enkelte elev en del af en mangfoldig gruppe eller en minoritet - og er der forskel? Og hvad med det sprog, vi møder eleverne med i undervisningen? Hvilken betydning har det, når vi opfatter – eller omtaler - elever som ’to-sprogede’ eller ’tørklædepiger’? Vurderer vi dem anderledes, og hvad har det af konsekvens i forhold til kerneopgaven som lærer? På kurset diskuterer vi cases fra elev- og lærerperspektiv, vi videndeler, tager på besøg i en moske og en synagoge og fra oplægsholdere hører vi om erfaringer og får vi konkrete tips og undervisningsmateriale til den daglige undervisning. Læs mere om programmet og tilmelding.

Start dato: 24. oktober 2019
Slut dato: 26. oktober 2019
Hjemmeside: http://www.facebook.com/HIAlaererakademi
Pris: 900 kr (400 kr. for lærerstuderende

Oprettet: 30. juni 2019