Anmeldelse

Min selvbiografi

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en gammel sandhed, at man bør kende sig selv for at kunne forstå andre. Ikke desto mindre er der mange børn, der mistrives i vore skoler, blandt andet på grund af mobning og lavt selvværd. Derfor er der nu udgivet en elevbog og en lærerbog, der sætter fokus på de personlige og sociale kom­pe­tencer, og der vil med materialet være mulighed for at styrke eleverne i at lære på mange måder, at lære sammen med andre og at bevare lysten til at lære. Dette gøres blandt andet ved at arbejde med elevernes egne slægtshistorier og rødder for derved at gøre eleverne opmærksomme over for en individuel læringsstil og på, at vi ikke kan lære, hvis vi ikke har os selv med både kropsligt, følelsesmæssigt og intellektuelt. Bogen lægger op til en arbejdsform, som bidrager til lærerrollens gradvise overgang fra en doce­rende til en involverende tilgang til undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse. Lærerens rolle i arbejdet med bogen bliver, med udgangspunkt i den enkeltes kompetencer og potentialer, at virke som medspiller og coach. Bogen henvender sig særligt til brug i klassens tid og med børn i puberteten (fra 6. klasse og opefter), hvor der naturligt er meget fokus på egen identitet og plads i klassens sociale fællesskab. Arbejdet med bogen kan også udvides til danskfaget, som ofte er et klasselærerfag. Det er et meget ny­ska­bende og alsidigt undervisningsmateriale, som nok skal kunne engagere den mest skoletrætte teenager. For hvad er mere interessant end én selv?

Powered by Labrador CMS